Rabu, 21 Mei 2014

TakpeLa,TQ

May 21, 2014

Belum pernah selama aku jadi Shaklee Independent Distributor,  aku buat entry khas pasal sale through blog. Bukan maksud nya tak ada yang contact nak beli supplements daripada aku, tapi mostly yang contact ni akan tanya, "takde diskaun ke?". Aku tak online sepanjang masa (sebab En Noor nak aku pay attention pada Safiyyah everytime kitorang ada kat umah), and dalam setiap entry yang aku ceritakan tentang Shaklee,  aku letak nombor untuk dihubungi. Which means korang boleh call, SMS or WhatsApp.

Ada potential (yang skang dah tak potential lagi - and aku tak regret to lost this kind of customer) customer siap boleh 'sekolahkan' aku sebab aku lambat reply WhatsApp. Macam ni la, prinsip kitorang laki bini mudah je. Kalau benda yang korang nak bincang tu urgent, penting, korang tak boleh delay, CALL. Pendek kisahnya, sampai point yang korang nak tujukan tu, tepat pada orangnya.

Aku asyik la ditanya pasal diskaun. Padahal barang yang nak dibeli tak sampai RM200, free delivery lagi, dan kerenah tambahan pun banyak. Tapi bukan semua customer aku macam ni. Sila fahamkan satu perkara baik-baik: AKU BUKAN FULL TIME DISTRIBUTOR, aku tak simpan stok. Aku tak plan nak bisnes besar pun, sekadar mencukupi untuk aku dan keluarga. Jadi bila ada order, aku akan dapatkan stok. Korang nak barang, tunggu. Kalau tak, aku tak kecik hati korang amik dengan orang lain.

Dah satu kisah lagi, nak beli dengan harga member. Shaklee meletakkan syarat tak boleh jual di bawah paras harga retail. Kalau aku jual gak pada orang yang bukan member dengan harga ahli, Shaklee akan suspend or terminate keahlian aku. MASA MULA-MULA AKU JADI AHLI SHAKLEE, PURPOSE AKU HANYA SEKADAR UNTUK GUNA SENDIRI. Mula-mula aku beli pun tak pernah aku minta diskaun. Lepas third purchase baru aku dapat diskaun & free gift. Yang kemain lagi demand kat aku tu, tamak sangat nape la?

Aku jadi member untuk kemudahan aku consume product ni. At the same time aku nak tolong jugak orang yang teringin nak consume products ni tapi tak tau kot celah mana nak dapat distributor. Tapi semata-mata untuk memenuhkan kehendak korang sampai nak JEOPARDIZE status membership aku, takpe la. Mungkin korang ditakdirkan untuk jumpa distributor lain yang JAUH LEBIH BAIK.

KALAU NAK ORDER BARANG SEKETUL DUA PUN BANYAK SYARAT MACAM ORANG NI, SAPE YANG BISNES NI? AKU KE KORANG?  




 AND TO THIS PERSON, DAH BANYAK SANGAT KERENAH NYE, FOR ALL I KNOW, YOU'RE NOT SERIOUS OR YOU'RE PAID TO FIND OUT ABOUT WHATEVER YOU'RE PAID TO FIND. MY HUSBAND TOLD ME NOT TO ENTERTAIN SUCH PEOPLE, SEBAB CUSTOMER YANG SELAMA NI AMBIL SHAKLEE PRODUCTS DENGAN AKU TAK MACAM NI KEKDAH NYE. AND ABOUT WHATSAPP TU, LAMBAT OR CEPAT JAWAB DOESN'T INDICATE WHETHER OR NOT AKU SERIOUS SO PLEASE

Mungkin membership ni hanya untuk membolehkan aku consume sendiri je agaknya eh??

P/s: Ada yang nak beli Meal Shakes ke? Bukan je bagus untuk budak-budak, orang dewasa pun sesuai. Promosi bulan ni, beli 6 percuma 1 Meal Shakes.

Tiada ulasan: