Isnin, 31 Mac 2014

OjoKesandung

March 31, 2014

Pelik-pelik je entry aku lately ni kan? Hehehe.. bukan buang tebiat ye kawan-kawan. Kebetulan pagi tadi baru berkesempatan nak ber'WhatsApp' dengan cikgu aku. Serius memang senyap lama gila la aku. Dalam chat tu timbul la kata-kata nasihat daripada Mak aku masa datang menengok cucu minggu sudah. Katanya, "kita ni orang perempuan, zaman sekarang dah tak sama dengan zaman dulu. Zaman sekarang ni orang perempuan 'kalau boleh biar naik lebih tinggi daripada lelaki'. Tak salah kalau nak bekerja membantu suami, tapi biar apa pun urusan kehidupan kita, jangan sekali-kali sampai kita BERHUTANG MASA dengan suami dan anak. Bimbang nanti tak terbayar."

Bila Mak ngan Abah datang, ayat power plus ayat-makan-dalam memang tak lari punya. Aku pun tak marah, sebab Mak dan Abah cuma jumpa anak-anak berapa kali sangat la setahun. Makanya nak nasihat pun bukan la hari-hari, ye tak? So sebaik je aku di'tabur' dengan ayat power oleh Mak, cepat-cepat la aku muhasabah diri. Bukan stok nak tunjuk baik, tapi aku memang ambil serius apa yang Mak dan Abah cakap pada aku (sebab aku sulung, banyak yang serius dari bergurau). Tu yang tah cemane aku boleh pulak ter'scroll' kat song list, jumpa lagu Herman Tino - Ojo Kesandung, boleh lak layan kepala jap.

Korang try la dengar. Herman Tino ni femes masa aku kecik-kecik dulu. Kalau yang bukan Jawa tu, memang akan ber'asap' kepala la dengar lagu ni. Jangan risau, aku siap carikan terjemahan untuk korang, okeh! Kredit kepada Maini Miftah:

Ojo kesandung batu nang dalan awan awan
(jangan tersandung / tersepak) (batu di jalanan siang hari)
kui nandakne orak karuan
(itu tandanya tidak keruan)
karang eno mestine dadi golean
(yang muda mestinya menjadi carian)
ayu ngarang dikarang gawe pawitan
(yang cantik dan tampan dijadikan pilihan)

ojo kok pikir rai mbancer goleanmu
(jangan difikir, muka yang 'encem' kau cari)
rai kelimis rame seng nunggu
(muka yang cantik licin ramai yang menunggu)
mlerak mlerok mripate alese jiu
(jeling-menjeling matanya, alis matanya kecil)
moro teko seng nunang
(datang pergi yang meminang)
orak ke trimo
(tidak diterima)

mbok perawan karo joko podoae
(anak dara dan jejaka sama sahaja)
orak terimo dudingane uwong tuo
(tidak menerima pilihan orang tua)
nek seng wadeng pilihane pondo kerjo
(kalau yang perempuan, pilihannya mesti bekerja / berharta)
nek seng joko rai klimis arepane
(kalau yang jejaka, dahi licin cantik kehendaknya)

ayo podo dijedeki
(marilah kita berpegang / menerima)
kersane pengeran kuoso
(apa yang dikurniakan Allah yang Maha Kuasa)
terimo opo ae seng di wehi
(terima apa sahaja yang diberi)

bapak lan emak seng gedek ake kawek bayi
(bapak dan emak, yang membesarkan sedari bayi)
cilik di gedong nangis di bopong
(kecil dibedung, menangis didukung)
pengen njalok neng kue orak gawapan
(ingin meminta-minta dari anak-anak, tidak tersebut)
karek kue wes nge-rang timbang ono
(tinggal anak yang dah dewasa, timbanglah sendiri)

Emak ayah ni kawan-kawan, masa ada, kita take for granted je (korang tak kot). Masa perlu je baru kita nak nampak. Esok bila dah tak ada, baru kita orak karuan. Masa tu la ada yang cium baju, bilik tidur emak ayah langsung tak diusik supaya kenangan tak hilang. Aku dulu camtu la, baru nak kenal dunia, rasa cam terkongkong je. Mujur la Tuhan cepat-cepat sedarkan aku. Masa Mak ngan Abah masih ada ni la aku nak hargai puas-puas. Kata ustaz yang bagi ceramah masa Seminar Keluarga Bahagia minggu lepas, "isteri bila-bila boleh dicari tapi emak? Jangan lupa emak ni dikurniakan kepada kita. Hilang tak akan ada galang gantinya."

So kawan-kawan yang dihormati, aku seru korang (LEBIH-LEBIH LAGI DIRI AKU NI HA!!), zahirkan la kasih sayang pada emak ayah (pada yang masih ada). Kalau ada yang masih bujang terbaca entry ni, caya la cakap aku, sok bila ada anak, akan terasa betapa melimpahnya kasih sayang kita pada mak ayah. Sebelum tidur, doakan la mak ayah kita. Okeh korang? Sekian tazkirah petang hari dari aku yang tak berapa nak bertauliah ni.

Tiada ulasan: