Selasa, 25 Mac 2014

MH370

March 25, 2014

Terkedu juga bila switch on TV pagi tadi, sebab PM dah pun mengesahkan yang pesawat MH370 ended di Selatan Lautan Hindi berhampiran Perth, Australia. Aku di antara manusia-manusia yang akan menunggu setiap hari pukul 5 petang untuk press conference, alkisahnya nak dapatkan info terkini. Human beings.. selalu rasa mampu nak handle their emotions, but when the time comes, we are the ones yang terjelepuk sebab tak mampu menanggung rasa. Sekurang-kurangnya aku bersyukur satu perkara; there's a closure on the fate of the MH370 passengers

Bila jadi macam ni, ramai la 'pakar' tak rasmi yang muncul, buat komen itu ini, spekulasi itu ini. Di saat hati galau memikirkan nasib penumpang dan anak kapal, masih ada yang sampai hati mengaitkan semua yang terjadi ni dengan politik. Tak kurang juga keyboard warrior yang tak berhenti menyalahkan kerajaan sebab lambat bertindak, lambat umumkan, lambat segala-galanya. Itu belum ditambah dengan kisah perang siber antara penyokong-penyokong kuat parti politik. Memandangkan aku bukan partisan, aku tak senang dengan senario yang aku nampak sekarang.

Marilah kawan-kawan, saudara-saudara yang dikasihi.. letak tepi sebentar perbezaan fahaman politik, budaya hidup dan kepercayaan kita. Sama-sama la kita renung sejenak pengajaran yang boleh kita ambil dari tragedi MH370 ini. Buat yang beragama Islam, sedekahkan al-Fatihah buat penumpang-penumpang muslim. Bagi yang bukan beragama Islam, berdoalah dengan cara anda, semoga kita semua beroleh ketenangan hati.

Aku memang tak pandai menulis perkara yang sedih. Tapi MH370 menimbulkan keinsafan. Bak kata seorang teman lama, tragedi ini mengingatkan kita betapa kerdilnya kita di dalam kekuasaan Allah.. menyedarkan betapa peri pentingnya menghargai insan di sekeliling kita. Sebab? Hidup manusia singkat. Sebelum terlambat, hargailah orang yang kita sayangi.

One more thing, keyboard warriors.. please, berikan sedikit ketenangan kepada keluarga mangsa. Berikan ruang. Jangan sesuka hati share apa saja yang anda suka di siber. Kita tak tau apa kebenaran yang terselindung di sebalik perkara yang kita sebarkan.

Untuk keluarga mangsa MH370, takziah dan al-Fatihah (buat yang muslim) dari saya, hamba Allah yang kerdil lagi hina. Semoga ditempatkan di kalangan golongan yang baik, dengan rahmat Allah.

Sekian.

Tiada ulasan: