Selasa, 4 Mac 2014

AyamPanggangMadu

March 3, 2014

Aku sedang mencuba untuk masak menu berbeza setiap malam. Actually nak paksa diri memasak, sebab sejak air dicatu, aku jadi takut-takut nak masak. Menu hari ni ayam. How about ayam panggang? Sounds good.. kan? Let's check the recipe, courtesy Cik Mat.

Bahan-bahan:
3 keping peha ayam saiz besar (aku agak dalam setengah ekor la)
1 inci halia*
3 ulas bawang putih* (kisar halus)
2 camca besar madu
1 camca besar sos tiram
1/2 camca besar kicap pekat
1 camca teh lada hitam kisar
Beberapa titik minyak bijan
Sedikit mentega atau marjerin
Garam secukup rasa

JOM MASAK!!
1. Cuci bersih peha ayam, tak perlu buang kulit. Cucuk-cucuk bahagian isi ayam. Then lap kering dengan kitchen paper towel. Letak dlm satu bekas.

2. Masukkan bahan tumbuk halus, madu, kicap pekat, sos tiram, lada hitam kisar dan minyak bijan. Gaul rata antara isi dan kulit ayam. Tambah garam secukup rasa, perap 1-2 jam.

3. Panaskan oven pada 200 degrees Celcius, lenser bekas pembakar dengan sedikit butter atau marjerin. Letak ayam dan bakar selama 40 minit. Baki bahan perap dipanaskan dan ditambah sedikit madu, masak sampai pekat. Sapu pada ayam setiap kali dibalik-balikkan.

Aku mana nak ada oven. Periuk goreng ajaib tu je ha yang aku handas (amik kau, bahasa Opah aku). Jadi je. Cuma aku skinned semua chicken parts, jadi takde la part lumur bahan perap in between skin and flesh. Nanti dah bakar, aku upload gambar.

Tiada ulasan: