Khamis, 8 Januari 2015

Vacational Posting I

December 21, 2014

Supposedly tarikh Vacational Posting aku adalah ditetapkan pada 1-5 Disember hari tu tapi biasa la kan, everywhere I go, always ada perubahan pada saat akhir. This time, dste for Vacational Posting tu yang diubah ke 15-19 Disember. Alasannya, nak tunggu result students yang reseat paper hari tu. Well, I'm not complaining. Buat je la.

Memang tawakkal habis, pergi Vacational Posting dengan 70 hengget dalam poket and berulang-alik antara Cheras-Sungai Buloh. Gaji masuk ke tak, aku dah malas nak amik pusing. Sebab? En. Noor dah bagi ultimatum, check gaji bulan ni and if still tak masuk, BUAT PERMOHONAN RASMI KE KEMENTERIAN UNTUK TANGGUH BELAJAR. Terangkan habis-habis reasons untuk mohon penangguhan. Yes, sir!!

Day 1
Caca-marba. Aku sampai pukul 7.00 pagi sebab keluar lepas solat subuh. Sampai nak dekat pukul 8 baru la nampak batang hidung si Aina and Azie. Person in charge yang aku patut jumpa pun tak sampai. Pukul 9 baru kitorang divided into groups. Aina ke Elektro under E. Gerard, aku and Azie ke Gymnasium under Pn. Siti. There are other students from UiTM and INTI yang tengah buat praktikal.

Pagi memang sibuk, and without knowledge, wandering here and there, menjelang tengah hari aku dengan Azie dah keletihan. Petang dah ok sikit, aku decide nak buat muka bodoh and buat selamba je melayan muka ketat yang ada kat situ. Honestly kerek nak mampus. Ni memang stok masa belajar dulu; aku SENIOR. So ko kena HORMAT aku. Pergh dewa-dewi gile!!

Day 2
Reassigned to different places. Still management tak jumpa surat yang kolej aku hantar. Okay, hospital ni besar. One could easily got lost in their way kan. Takpe la. This time aku still kat Gymnasium tapi untuk Peadiatrics. Therapist kat sini memang muka tak senyum langsung, ketat habis. Aku bercakap ngan dia pun dia tak pandang muka aku. Oh well, saya budak baru belajar. Aku terima attitude dia. Takde hal.

Tapi one thing aku mesti admit, sama macam therapists kat Gymnasium yang lain, even muka ketat dengan students pun, dengan patients sangat berbeza. Senyuman diorang out worldly manis and cantik. Okay, another thing to learn. But this therapist sanggup recognize aku and bagi aku peluang experience the profession. Dia siap nasihat aku macam mana nak jadi therapist bahagian kanak-kanak lagi. Bagi aku try layan patients (during treatment), walaupun di bawah pengawasan dia. Satisfied.

Day 3
Neurology. Nervous. Sebab therapist in charge dia very particular and detail. She watch everything, and completely everywhere. She doesn't hover, but she's there. Her knowledge and the way she carried herself, aku nampak sendiri how patients seems comfortable. She read everything in detail. Aku observe patients doing their exercise (in neurology, exercise is to help patients regain the function of their body).

Aku realize one thing, department ni memang busy. Dari pagi sampai tengah hari, each unit or station akan buat treatment untuk at least 12 patients. Now I understood the fact stated to me a few months back. Memang sesak. And you can't turn them down. Di bahagian neurologi ni jugak aku encounter 2 jenis penyakit baru; Guillian-Barre Syndrom and Clonus. Kesian, tapi kena kuatkan hati. Even dah ketar-ketar, kau still kena paksa diorang go through ever routine.

Day 4, Day 5
Aku combine je sebab dua-dua hari ni aku attached kat elektro. Wow, orang ramai okeh, and there are a lot of room. Aku belajar prepare hot pack, guna TENs, and interferential machine. Patients ramai, sometimes kau treat 3 - 4 orang dalam satu masa. Tapi aku suka, sebab aku tak statik buat satu mende je.

Conclusion
Aku mula-mula lapor diri untuk fisioterapi ni dalam keadaan blur. Ditambah dengan komen yang failure rate yang tinggi, kitorang ni pulak minoriti, macam down sikit. Tapi lepas VP ni, aku mula suka dengan fisioterapi. Aku akan buat apa yang aku suka..in my career nanti, aku dapat menolong orang.

Fire up.

Tiada ulasan: