Rabu, 24 September 2014

Tamadun

September 24, 2014

Korang pernah dengar orang menegur kelompok budak tak tentu hala dengan ayat, "perangai tu cuba bertamadun sikit". Ada tak? Meh aku khabor ke korang sal sekelompok budak-budak kelas aku ni yang bila korang tengok perangai tu, istighfar panjang. Pattern yang suka berkelompok, yang set-set lawa ni. Yang tak bape nak lawa pun since dah agak senior, boleh join je. Set-set yang bila korang buat kawad cam untuk pilih ratu cantik, konpem pilihan utama.

Gelak Mengilai-ngilai
Ko dah kenapa? Nak tarik perhatian sape? Ko kira ada berapa kerat lelaki dalam kelas ni? Hampir pupus okeh. And it so happened that budak-budak lelaki ni takde kereta.. (korang nak at least orang yang drive Viva kan?). So tell me, korang mengilai-ngilai tadi untuk sape? Budak-budak kelas sebelah yang dok bersidai kot koridor tu ke? If so, wow.. WONDERFUL!! Banyak pilihan okeh, and not to mention yang diorang mengilai-ngilai pun sama tone macam korang. Ni baru la dinamakan SEHATI SEJIWA.

Staring Dagger
Again, ko dah kenapa? Perlu sangat ke ko nak renung aku sampai nak keluar biji mata? Aku tegur cara lembut, ada senyuman lagi. Aku cuma cakap, "CONTROL". Tu je. Tapi dah sedia maklum kalau ko rasa bengang. Laling, ko skang ni dalam ERA sabut kelapa (word era tu saja caps. Kot orangnya baca, bior sedar diri sikit). Ko BERSERABUT. Bila sebut sal aku dah kawin, ko pun naik gatal sama nak kawin. Habis semua benda dalam kain ko nak tanya. Tapi bukan ko budak lagi ke?

Gila Kuasa
Sebelum ni ko dah jadi orang kedua powerful dalam kelas ni, tapi bengap. Buat kerja pun tak nak (or tak reti, you choose). Bila dah guling kuasa, ko offer nak jadi tukang paling rajin buat kerja. Sebelum ni orang pesan convey message, ko perap sorang-sorang sampai basi. Now dah ada orang yang sepatutnya, ko pulak terhegeh-hegeh kat depan tu. Ko dah kenapa? Sebelum ni tunjuk benar yang ko tu matured, now ko nak sangat gwiyomi every coming chances. Huduh okay.

Aku kerap pesan, please jangan sampai aku bersuara. Keras nada aku, isinya pun sama keras jugak. Ko nak sangat tunjuk ko sama matured cam aku (ko yang cakap, I had never declared anything about maturity), so be matured. Kalau teringin nak sangat aku tegur keras, boleh je. Berkajang-kajang pun boleh. Takut ko nangis tak sanggup dengar je la. Jangan berlagak la kawan, ko tak pernah lebih senior dari kitorang semua. In fact, now ko sama je cam kitorang. So JANGAN DARAT SANGAT YE.

Tiada ulasan: