Rabu, 5 Februari 2014

AndaStress?

February 5, 2014

Tetiba je topic ni terlintas kat kepala pagi tadi masa tengah ber'suka-ria' drive ke tempat kerja. Kenapa? Sebab zaman sekarang ni banyak faktor yang menyebabkan timbulnya stress. Korang stress tak? Aku nyaris stress pagi ni.. sebab? Kena masuk meeting! Aku ni dah le kerani je, nak kena masuk meeting yang melibatkan pegawai. Banyak hal nya nanti. Sebenarnya bukan la apa pun, tapi stigma meeting dan isu di tempat kerja aku ni, terus buat aku rimas.. tapi sekejap je la. Aku amalkan ambil vitamin B Complex untuk bantu aku kurangkan stress.

Mak aku selalu pesan, apa pun yang kita buat atau usahakan, kena ada keyakinan dan rasa percaya. Jadi bila ambil supplement, kena la yakin dan percaya yang kita akan beroleh khasiat dari pengambilan makanan tambahan tu. Antara khasiat B Complex adalah membantu mengawal stress. Masa aku mula-mula kenal Shaklee, vitamin pertama yang dicadangkan pada aku (yang tengah mengandung masa tu) adalah vitamin B Complex. Kenapa B Complex? Banyak sebabnya.. antaranya yang korang boleh usha kat bawah ni.
  1. Membantu untuk mengekalkan tisu otak yang sihat, saraf, kulit, mata, rambut, hati dan mulut, serta otot di dalam saluran usus gastro.
  2. Terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan. (sangat berguna kepada aku yang selalu stress sebab kerenah di pejabat, jauh daripada suami, keletihan dengan urusan seharian)
  3. Diperlukan untuk pembentukan darah, dengan itu, ia membantu mencegah anemia. (Alhamdulillah sepanjang mengandung aku belum pernah alami anemia.. even sampai sekarang)
  4. Membantu untuk mengelakkan sawan, epilepsi, dan membantu mengatasi keletihan dan ketagihan makanan.
  5. Membina rambut yang sihat dan mencegah uban. (ni yang teringin nak tengok hasil.. al-maklum le, umur belum cecah 40, uban dah mengalahkan mak aku yang separuh abad tu)
  6. Membantu dalam merawat alergi, menyembuhkan luka, mengawal penyakit jantung, hiperaktif,
  7. Membina tindak balas imun, mencegah kemandulan, masalah haid, multiple sclerosis, gangguan saraf, skizofrenia, membantu fungsi seksual , kesukaran penglihatan, masalah kehilangan berat badan, dan melindungi terhadap keracunan plumbum.
Nota: Kredit kepada vitaminsemulajadi.com

Moral of the story, kalau dah namanya kerja, apa pun boleh jadi. Ingat tak dalam Buletin Utama TV3 pernah siarkan tentang hasil kajian tentang pekerja di Asia Tenggara? Yang paling tak happy adalah pekerja di Singapura. Ada yang dah buat keputusan nak resign dalam tempoh 12 bulan. 

Mungkin ada yang mampu, tapi aku still struggle untuk selesaikan semua financial commitment. Jadi resign is not one of the option. Maknanya terpaksa juga la hadap kerenah yang pelbagai ni kan? But why must in vain? Do something. Protect yourself, build a strong YOU, physically and emotionally

Keputusan di tangan kita. Kalau penat, rehat. Kalau sakit, dapatkan penawar. Kalau rasa perlu pemakanan tambahan yang sihat, ambil la supplement. Aku cadangkan kepada korang yang selalu stress, ambil la B Complex ni. Ibu berpantang pun aku nasihatkan ambil B Complex, insya-Allah boleh membantu kurangkan risiko gila meroyan. So korang, itu je la my two cents untuk petang ni. Kalau rasa teringin nak B Complex atau any of the product, jangan malu jangan segan. Hubungi aku dengan segera okeh!

Salina Mohamad Sulaiman
SID: 919274
Tel. / What's App: 017-3105646  
E-mail: salina1821@yahoo.com

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Jaa mata!

Tiada ulasan: