Jumaat, 6 September 2013

PercubaanPertama - AyamMasakLemakCiliApiBerkerisek

September 6, 2013

Sori korang, tajuk entry aku kali ni panjang betul. Tapi nak buat macam mana, dah memang betul pun - ni percubaan pertama aku untuk buat ayam masak lemak cili api berkerisek. Resipi korang amik kat sini ye. Terima kasih kak Yati.

Sebenarnya ayam ni dah tergolek-golek kat dalam peti sejuk sejak Mak dengan Abah aku datang hari tu. Kebetulan hari yang sama si Ijoy dengan Gee nak datang beraya. Jadi aku cuma masak ungkep ayam je. Hidang dengan nasi panas, tambah ulam dengan sambal belacan. Aku bajet beli je ayam seekor untuk sekali masak. Tak sangka pulak yang ayam tu besar, sekor dah lebih kurang 2.5kg. Sekali masak setengah ekor je.

Masa aku belek peti ais, aku tengok baki ayam tu elok lagi. Tak baik membazir, aku try la satu resipi ni masa rehat lunch tadi. Dah kata rumah dekat, rehat panjang, suami nak balik makan tengah hari lepas siap solat.. harus la aku siapkan satu lauk. Jom tengok aku punya percubaan pertama. 


Bahan-bahan yang aku dah siap blender untuk tumis. Ada bahan yang aku lebihkan, ada yang aku kurangkan. Bergantung pada korang, suami aku kurang makan pedas. Jadi aku kena alter banyak ramuan. Dah siap blend, ketuk serai, tumis sekali dengan bahan kisar ni.


Aku main campak je mana yang aku rasa patut. Serai tu aku kurangkan dari lima batang jadi dua. Tumis sampai naik bau, nak dekat garing, aku letak ayam. Golek-golekkan, bagi kering air ayam tu.


Gambar kat atas tak berapa cantik, jadi aku letak gambar lain pulak. Still masak yang sama. Tengok, aku tumis sampai naik bau, dah nak dekat garing. Lepas tu aku masuk ayam, golek-golek bagi rata bahan tumis salut kat ayam tu.


See? Ayam tu setengah ekor, dah nak penuh seperiuk. Gile kentang la gemuk ayam tu. Ah ye, ada gak kentang tersesat dalam tu. Saje je aku letak.


Masa ni aku belum tutup periuk lagi. Suka betul aku hidu bau masak ayam ni masa tengah tumis. Wangi je.


Air ayam dah kering sikit. Tunggu kecut ayam tu, memang masak la isi dia. Get ready nak masuk bahan-bahan seterusnya.


Kalau ikutkan resipi, ada guna santan cair dan pekat. Tapi disebabkan aku dah beli santan kotak masa nak masak bubur kacang hari tu, aku hentam je la apa yang ada. Janji ada santan.


Masuk la jugak asam gelugor, gula, garam. Aku tambah air, bagi cair sikit santan tu. Bagi menggelegak sambil kacau, lepas tu letak la kerisek. Tah pe la rasa masak aku kali ni.


Ini la hasil percubaan aku tengah hari tadi. Tak sabar rasanya aku letak kat blog ni, for future reference. Selalunya aku akan review semula resipi yang sama untuk dua tiga kali sebelum aku berani nak hidang kat orang lain. Tukang rasa? Dah tentu la En. Suami.


Ada kurang sikit percubaan kali ni. Daun kunyit takde. Tapi dari segi rasa, En. Suami suka dengan apa yang aku masak. Mungkin boleh masak lagi untuk dia next time. Masa masak ungkep hari tu pun dia suka jugak, sampai bertambah-tambah nasi.

So, sampai aku mencuba resipi lain.. jaa mata!

Tiada ulasan: