Khamis, 14 November 2013

Assignment

November 13, 2013

Since blog ni adalah blog peribadi, most of the contents are personal stories, aku minta discretion dari korang, untuk guna bahasa yang aku selalu guna sepanjang aku ber'blog' ye. Jasa baik dan pertimbangan korang amatlah aku hargai.

INTRO
Sudah lama tak ku jengah blog kesayangan ni, baru hari ni aku berjaya buka. Semua disebabkan oleh assignment yang diberikan oleh cikgu aku, Aini Hayati Luey. Nape? Sebab cikgu aku nak anak-anak murid dia cerita macam mana kitorang semua neh boleh terjebak dengan Shaklee.. eceh! Dia nak kami tulis karangan, macam mana kami boleh jatuh cinta dengan Shaklee. Rasanya aku pernah mention pasal produk Shaklee yang aku consume kat sini, cuma aku tulis tu tak banyak. Sepintas lalu je. Kali ni aku akan cerita dari mula sampai la habis, so korang get ready je la ye. Aku bila dah mula tulis, tak bape reti sikit nak stop.

ALKISAHNYE..
Masa aku mula-mula konpem mengandung, aku blog-walking untuk cari maklumat berkaitan supplement untuk pregnant woman. Kalau setakat nak dengar pendapat orang, macam-macam produk yang aku dapat, jenuh aku mencari kat dalam internet. Ada yang sampai terbelit lidah nak menyebut pun ada. Kebanyakannya adalah makanan untuk bagi anak yang lahir nanti berkulit putih, gebus, comel, pandai, etc etc etc.. so aku sampai tersandar kekenyangan dek 'maklumat' oleh penasihat-penasihat di sekeliling. Kena pulak masa tu suami duduk jauh, tak tau dengan siapa aku nak bincang.

Kandungan aku masuk bulan kedua masa bulan puasa tahun lepas, kalau tak silap dalam Julai 2012. Dah takde siapa kat keliling aku kecuali adik-adik yang still bujang, so aku pun dengan selambe ayam puasa je macam biasa (tak terfikir ada pengecualian untuk ibu mengandung). Doktor pernah la maklum pada aku yang bulan kedua dan ketiga ni kadang-kadang kritikal untuk sesetengah orang sebab masa ni ibu mengandung mabuk teruk. Kot nak kurang pun bila dah masuk bulan keempat. Aku pulak dah sememangnya sejak muda belia lagi menghidap gastrik. Memang kombinasi yang cemerlang: PUASA + PERUT MASUK ANGIN + PREGNANT 1st TRIMESTER = LEMBIK! 

So tah macam mana dalam aku blog-walking satu hari tu aku terserempak dengan blog Ibu, Hebat kan.. ni. Sebelum ni, asal aku search product kat internet je, semua orang promote produk Shaklee. Masa ni aku belum nak beli apa-apa produk, cuma nak tau tentang breastfeeding (EBM) dan apa yang boleh mengurangkan tahap lembik aku pada masa tu. Yang seronok, bila aku e-mail pada tuan punya blog, aku dapat jawapan dalam hari yang sama. Aku suka bila orang respond pada apa yang aku tanya, sebab orang tu pay attention.

BERKENALAN..
So aku tanya la ada tak cara nak mengurangkan rasa lembik sebab mabuk tu. Orang lain yang aku tengok masa mabuk agak penat sebab muntah sikit-sikit, loya. Aku tak loya tapi sekali aku muntah, habis segala isi perut keluar (yang aku makan dengan penuh sabar dan tabah). Jadi nak mengisi semula tu alahai.. paham-paham je la. Aini suggest aku ambil ESP Soy Protein Isolate Powder, pendeknya orang kat tempat aku panggil Soya ESP. Sungguh kureng sekali.. sorry la Shaklee. Nama elok-elok panjang, suka-suka je diorang pendekkan. Tujuan dia suruh aku consume soya ni untuk alas perut lebih lama, bagus untuk perkembangan bayi dalam perut dan bagi ibu lebih bertenaga, sebab kebanyakan ibu mengandung ni perut mudah masuk angin, jadi akan selalu loya. Okeh puan! ESP satu!

Lagi? Banyak songeh pulak aku neh, macam-macam aku tanya. Aini sabar je terangkan semua (actually semua ni dalam satu e-mail je tau.. jangan salah faham). Dia suggest aku ambil B-Complex (sebab lengkap sekali dengan asid folik), Sustained Release Vita-C Plus (masa tu dia cuma cakap Vitamin C je), Vita-Lea Iron Formula (multivitamin dengan zat besi) and Ostematrix (kalsium magnesium). Ah ye, masa kat dalam e-mail tu takde la Aini bagi nama penuh setiap produk. Aku suka nak letak kat sini sebab senang aku nak ingat bila orang bertanya.

ALA-ALA CONFIDENT
Perasan tak kat pasaran ada banyak produk - untuk kesihatan la, untuk kecantikan la, untuk ehem-ehem la, untuk tah pape lagi la. Tapi seingat aku, belum pernah lagi aku beli apa-apa supplement sebab aku tak berapa yakin dengan keberkesanan KE ATAS DIRI AKU (no offense kawan-kawan), and takde yang jual trial set. Mujur la Aini cakap yang aku boleh cuba keberkesanan produk dengan trial set. Hehehe.. aku pun tak nak fikir panjang-panjang, terus call suami nak minta izin beli set percubaan Shaklee (jangan main-main okeh, walaupun boleh cari duit sendiri, izin suami tu WAJIB!!). Bila suami bagi green light, aku terus transfer duit kat Aini dan konpem order.

HASIL PERCUBAAN PERTAMA
Aku tak berapa nak recall bila produk sampai, tapi senang ceritanya benda pertama yang aku tuju adalah ESP. Dan true to word, aku memang kurang mabuk, in fact sepanjang aku pregnant takde la meja opis aku tu berlekuk. Aku lebih bertenaga untuk buat kerja dan aku rasa agak segar berbanding sebelum aku consume ESP. Dan vitamin-vitamin lain tu aku susah sikit nak bagi korang percaya.. keberkesanan bukan datang dalam sehari dua. Yang pasti, lepas habis set percubaan, aku terus contact Aini untuk beli set lengkap. 

DARI KERANA SET PERCUBAAN..
Kebetulan masa tu aku dah cecah second trimester. Doktor galakkan aku ambil pil DHA untuk perkembangan otak bayi. Jangan tanya aku apa tu pil DHA, sampai hari ni aku tak tau apa kemendenya yang doktor suruh aku cari. Korang percaya tak, aku simply e-mail Aini dan tanya apa tu DHA? Shaklee ada tak pil DHA? Agaknya dah lama dia jadi distributor kan, gamaknya soalan lebih pelik dan kerenah lebih tak masuk akal dari aku pun dia dah jumpa kot.. dia maklumkan pada aku tentang OmegaGuard. Aku pun tak nak tanya panjang-panjang, bila aku dengar pasal minyak ikan, duduk pulak kat laut dalam sana.. ah, kira iye dah la tu. Okey puan, full set satu!! (macam order kat mamak je bunyi nye kan? hua hua hua).


See? Tu la first aku order full set. Meh aku cerita sikit. Masa mende alah ni semua sampai (aku bagi office address), kawan-kawan pakat-pakat dok usha tapi sikit pun masing-masing tak ambil pusing sebab masing-masing dok cakap harga mahal. Aku pekakkan telinga, dengan ceria aku consume semua supplement yang aku dapat. Mind you, sepanjang aku consume ni, blood sugar level aku maintain (even nurse kat KK Bt 9 sibuk cakap "you punya gula ada naik", tapi bila aku dapatkan second opinion dari pakar-pakar yang lain, aku memang superbly maintain health level. Even berat aku pun maintain (sampai tahap doktor terpaksa sambung obimin aku sebab berat tak naik-naik). Nak tengok hasil lepas aku dah bersalin?



Ni yang dikatakan hasil yang dituai.. anak aku lahir dengan kulit bersih, sihat (sepanjang pantang, memang ada jaundice tapi masuk hari ke-20 dah clear but for the rest of confinement, anak aku tak demam or sembelit or whatsoever), aku sendiri pun bertenaga. Set yang aku beli tu tak habis pun aku makan by the time aku nak bersalin, tapi tak rugi pun sebab during confinement aku makan juga set yang sama. Mak aku kategorikan anak aku sebagai cerdik. Nape? Tatau. Tapi hari ni aku boleh nampak hasil OmegaGuard yang aku consume sepanjang mengandung dan menyusukan Nur Safiyyah. Kat bawah ni, aku share gambar Nur Safiyyah yang aku ambil sehari sebelum dia genap 7 bulan. Masa ni anak aku dah sangat aktif, responsif dan faham apa yang aku dan ayah dia cuba sampaikan. Kegemaran dia? Kamera. Korang tengok sendiri la..



Suka sangat la buat muncung itik tu! Masa ni aku masih fully breastfeed dia. Seawal aku pregnant setiap hari aku berdoa supaya Allah perkenankan usaha aku untuk fully breastfeed anak aku sampai la umur dia 2 tahun. Aku usahakan sepenuh hati dengan makan supplement dan direct feed dan pump. ESP yang aku ambil sepanjang menyusukan anak ni sangat membantu bila aku nyaris kekeringan (Nur Safiyyah memang kuat menyusu), Alfalfa Complex pulak membantu aku rebounce bila supply down lepas bulan puasa hari tu. Panjang lagi la..

Senang cerita, aku tau ramai yang dah mula nampak keberkesanan Shaklee, bermula sejak aku mengandung dengan kulit bersih, anak lahir dengan strong antibody, kulit tak bermasalah (ni untuk counter semula statement yang kata minum soya masa pregnant nanti anak lahir kulit sensitif.. well whaddaya know - not Saffiyah!). So setakat ni aku sangat berpuas hati sampai aku dah repeat order kat cikgu untuk kali yang kedua, ketiga, etc etc etc.. 

Sejak aku naik semula kerja lepas cuti berpantang, aku cuba promote pada kawan-kawan tentang Shaklee. Hasilnya? Ada yang dah mencuba pregnancy set Shaklee, ada yang ambil untuk breastfeeding, ada untuk kecantikan. Respond baik yang aku terima: pengguna set untuk kecantikan dah tak perlu pakai losen kaki untuk kurangkan tumit merekah. Sekarang dah nampak cantik.

Jadi pada anda semua yang masih belum mencuba sebarang produk dari Shaklee, sila la berbuat demikian. Daripada sebanyak 22 produk kesihatan yang ada, aku yakin mesti ada satu dua produk yang sesuai untuk korang, be it untuk kesihatan, kecantikan, breastfeed anak, pregnancy, etc etc etc..

Agak-agak korang berminat? Jangan la malu-malu untuk contact aku ye.. untuk mendapatkan produk yang bersesuaian / konsultasi percuma:


Salina Mohamad Sulaiman
SID: 919274
Tel. / What's App: 017-3105646
E-mail: salina1821@yahoo.com

Setakat ni dulu karangan aku untuk tatapan Cikgu, Kawan-Kawan Kelas Online dan Anda-Anda yang tetiba-terserempak-dengan-blog-ni.. jangan marah eh, aku bercerita asal-usul kesah chenta aku ngan Shaklee (En. Noor jangan marah, saya lebih chenta anda) dan aku promote dalam masa yang sama. Multitasking!! Sekian, wassalam.

Tiada ulasan: