Rabu, 16 Oktober 2013

HadoiLa..

October 16, 2013


Aku terima satu berita baik minggu lepas. Kebetulan masa aku balik nak makan tengah hari hari Rabu, aku check mail box kat tepi rumah. Dah jadi habit. In fact sehari kadang-kadang 2-3 kali aku check. Ternampak la dek mata rabun aku ni ada satu surat rasmi kerajaan untuk aku. PTPTN punya ke? Cepatnye? Bila aku capai dan baca semula, surat daripada SPA. Berdegup-degup jantung aku. Cepat-cepat aku buka. Panggilan temuduga untuk jawatan yang aku mohon Ogos lepas. Syukur ya Allah.. permudahkan la urusan temuduga ni sampai la aku berjaya jawat jawatan baru nanti.

Sebenarnya nak cerita, punca aku mohon kerja baru. Actually, aku mohon latihan separa perubatan. Aku nak belajar semula, dan cuba bidang baru. Dah tujuh tahun aku kat tempat ni dengan prospek kerja yang sama, kerenah yang sama, dan tak ada peluang nak naik pangkat melainkan aku cukup perkhidmatan 13 tahun dan naik secara Khas Untuk Penyandang (KUP). Hati aku dah tawar dengan kerja sekarang. Contoh mudah pagi ni la. Aku terima satu salinan e-ticket daripada boss besar, nak minta aku dapatkan satu quotation untuk dua lagi seat ke tempat yang sama.

Hal ni dah jadi dilemma sejak Jumaat lepas lagi, dah aku dah usaha dapatkan harga untuk tiket pergi dan balik mengikut kehendak orang tua ni. Masalah timbul sebab dia tiba ke satu tempat dan nak balik melalui satu lagi tempat. Tak apa lagi, aku usahakan. Bila aku dah dapat, dia pulak tak ada di pejabat. PA pun tak ada, orderli pun sama lesap. Dalam terpinga dan tak berani nak buat keputusan memandai sebab dia boss besar, aku contact semula agensi dan dapatkan options. So fast forward sikit ye.

Pagi ni aku datang dan dah uruskan semua ikut keperluan dia, dan kebetulan 2 jam lepas aku terima salinan e-ticket tu aku nak naik ke atas dan terserempak dengan orang tua ni di lif. Bila dia tanya, jujur la aku jawab yang quotation tu belum dapat lagi sebab aku perlu direct line (payah nak call pakai operator). Dia cakap yang aku ni slow, dah dua jam dia bagi tapi aku tak ambil tindakan. Aku perlu bagi priority. Pergh, selalu aku tak marah pun tapi kali ni aku panas sikit la. Dah la minggu lepas lagi aku dah siapkan, kau yang nak sangat option. Nak harga terbaik, nak seat pun choosen. Dah siap, aku perlu confirm je, tu pun aku kene marah.

Hadei la, sebenarnya nak marah diri sendiri pun iye jugak. Dah aku tau boss besar aku tu kap lam ya nga, dah kepala dia besar, semua yang dia cakap betul, dan aku salah.. yang aku gi layan tadi watpe? Kesimpulan aku kali ni.. kat ORGANISASI aku ni BOSS IS ALWAYS RIGHT, even when you follow the instruction to jump into a pool of dung.. minta-minta Allah kuatkan hati aku untuk bertahan sampai la aku dapat kerja baru, insya-Allah.. ja mataa.

p.s.: Orderli dia kebetulan lalu dan masuk ke bilik aku sebab nak guna stapler. Masa dia letak dua keping tiket atas meja, aku terdetik sesuatu. Aku cuba tanya sama ada dia dah confirm flight ke belum, orderli dia jawab, "Dah beli tiket tadi. Dah bayar pun." Aku tanya lagi, agensi mana yang dia guna. Orderli tu jawab, "K** Travel". Korang tengok?

Tebal muka aku dengan agensi yang aku dok call untuk tanya harga neh. Nak buat macam mana lagi, BOSS IS ALWAYS RIGHT!!

Tiada ulasan: