Jumaat, 29 Mac 2013

45thDays

March 29, 2013

Officially semalam berakhir la tempoh confinement (44 days) tapi suami minta aku teruskan confinement sampai tempoh 100 hari.. which means aku hanya akan betul-betul habis berpantang selepas 23 Mei 2013. For the time being, kita cerita tentang current activities, meanwhile sambungan untuk Motherhood - A Story akan aku sambung lagi selepas ni. Bukan apa, aku teruja dengan perkembangan Nur Safiyyah sekarang. Genap usia dia sepuluh hari, Safiyyah dah mula tersenyum bila diagah dek Tok Wan (abah aku dengan happy bahasakan diri dia macam tu), dah pandai merengek bila rasa badan berlengas.

Sekarang genap 45 hari, aku dengan Safiyyah tengah suffer satu obstacle, demam selsema. Agak cuak juga bila aku tengok suhu badan anak aku naik (aku siap beli thermometer okeh), tapi mak cuma pujuk dengan maklumkan anak sekecil tu kalau bawa ke klinik pun tak ada ubat. Aku cuma perlu susukan sebanyak yang dia mampu minum dan lap badan dia dengan air (untuk turunkan suhu). Kali ni baru aku rasa aku ni dah jadi mak orang. Lepas je kenduri aqiqah tempoh hari, dia tak mau lagi dengan Opah melainkan waktu mandi je. Selebihnya kalau boleh nak melekat di badan aku.

Overall aku agak puas hati dengan perkembangan kami berdua, walaupun aku boleh dikategorikan sebagai lembab bab belajar jadi emak. Bayangkan la dah dua minggu bersalin, aku masih terpinga-pinga bila anak aku menangis (especially bila lepas menyusu). Rupanya nak bermanja. Aku ni beria la perah otak memikirkan; "nak apa lagi agaknya budak kecik ni". Gila kejam la aku jadi mak orang. Sekarang dah pandai sikit, dah boleh main dengan anak, dah mula pandai berborak dengan anak.. hihi malu!

Aku stop dulu entry kali ni. Tengok anak aku yang tengah tidur nyenyak (sebab malam tadi dia terkebil-kebil berjaga).. until next time..



2 ulasan: