Khamis, 3 Januari 2013

DemokrasiTerpimpin

January 3, 2013

I suppose Selamat Tahun Baru is in order. Anyway, that's not the point here. Aku cuma rasa hari ni agak bengang dengan isu-isu remeh yang melanda office aku sejak ada boss baru yang datang dengan new world order. Blog ni hak peribadi aku, jadi apa yang aku fikir, aku jot down. Right? 

Akhir-akhir ni banyak sangat peraturan yang entah macam-macam pada pandangan aku. Memang ada baiknya peraturan ni semua, sebab manusia kalau dah dibiarkan lama ikut perangai dan kehendak masing-masing, nanti naik lemak (bak kata orang tua-tua, bukan ayat aku okeh). Aku terima bila ada arahan tak boleh nak surf internet time kerja, nanti terabai pula tugas yang sedia ada. Aku terima bila ada bunyi-bunyi yang kata kerani kena tau semua perkara (right at the tip of your finger), sedangkan officer yang dah berpuluh tahun kerja bagi alasan tak tau tentang semua prosedur kewangan boleh diterima pakai.

Bila tiba-tiba semalam aku dengar pula kawan-kawan kerani yang maklum boss cakap server internet office ni jadi slow sebab ada orang yang download cerita Korea, otak aku yang tengah laju jalan jadi blur jap. Sorry to say, server office aku yang dok menumpang server orang lain ni kalau nak tengok online stream pun semput, sape la yang boleh nak download cerita? Ke boss aku 'lupa' nak tengok orang tu boleh watch online or download something sebab masing-masing bawak broadband sendiri? Maklum la, gaji kerani dan anggota kecik je, mungkin dia fikir tak mampu la nak subscribe mana-mana internet service.

See, kat tempat keje ni semua orang ikut peraturan. Tapi lately aku rasa peraturan hanya dicipta untuk dipatuhi oleh kerani, sebab anything happen, kerani yang kena. Even ada pegawai or anggota yang terlibat, kerani yang salah. Sekarang semua kerani kena ada di pejabat sebelum pukul 7.45 pagi, dan pukul 8 dah mula kerja. Takde istilah nak borak-borak atau nak berjalan-jalan sana-sini, pukul 10 pagi baru boleh minum pagi. Aku terima lagi. Bila kawan-kawan make comments pasal menda ni semua, aku simply comment, "Next time buat roll call untuk semua kerani sekali. Kalau tak buat memang datang lambat. Anggota pun ada yang datang lambat even ada roll call."

Whatever I said was clear, without any bad intention. Ditujukan pada kawan-kawan sebab pada masa aku cakap, aku pandang kawan-kawan, dan aku sedang membalas komen kawan-kawan. Suddenly ada Superitenden yang terasa hati, elok je aku masuk ke bilik, dia call suruh aku masuk office dia. Ingatkan sebab urusan kerja (sebab ada kerja yang aku tunggu dari Jumaat lepas lagi, tapi dia simpan fail macam kerja tu tahun depan baru nak kena siapkan), tapi purposely nak komen pasal komen aku dengan kawan-kawan. I guess Superitenden ni betul-betul lupa, when you are an officer, there are circles you should join and there are some that should be left alone. Clearly this woman knows only what she wants to know.

"I think that is a bad habit (even as a joke among friends). The order is not from me, but the boss. (Bad habit) to make jokes about the order from a boss. Anyway I stay in Shah Alam, I woke up at 6 and still manage to do every chores, hantar anak pergi sekolah and still be in the office by 7.30, I don't see the reason why you who lives nearby couldn't do that." Actually panjang lebar lagi la komen dia pasal tak boleh berlawak tentang perintah boss, sebab walaupun civilian, since we are hired and work for police, we are bound to the same rules as those who wears the uniform.. bla bla bla..

Aku cuma boleh cakap camni je la, "I didn't say it to your face, meaning it wasn't meant for you. When I said something to a person, it only concerns that particular person. Since the comment was made to my friend, it doesn't concern you and it shouldn't be." Jangan fikir semua ayat ni dibuat-buat, sebab memang the whole conversation (kalau boleh dipanggil perbualan la, sebab dia nak SOUND aku je) di dalam bahasa Inggeris. Kesimpulan yang aku boleh buat, pegawai perempuan ni bercakap bahasa Inggeris tapi tak faham bahasa Inggeris sebab dia tak terima pun apa yang aku cakap tadi. Or rather, officer is right. As of now, Madame Superitendent, we are STRANGERS. Guess what? Mak pesan, jangan bercakap dengan orang asing.. faham-faham sendiri la..

Tiada ulasan: