Selasa, 10 Februari 2015

Fly II

February 10, 2015

Ingat esok je aku nak up entry baru tapi dah alang-alang menunggu kaunselor datang untuk meeting petang, aku ingat baik aku sambung entry pagi tadi. Nape sambung? Sebab entry ni adalah second part kepada entry yang aku up pagi tadi. Nape tajuk dia Fly II??

Sebab aku fly.

Nak tunggu jumpa penyelaras sebelum balik, nak minta sign buku, memang semak kepala. Asik la mengelak, asik la tunda-tunda. Dah rupa pengemis pun ada kitorang ni kalau time nak balik kampung tetiap bulan. Dah tu pilih kasih. Nak orang yang comel, cantik, segak je yang submit buku. Orang cam aku ni kalau layan pun sebab dia segan; aku ada pengalaman kerja.

So rather than menunggu keluar dengan kebenaran, aku fly. Titik.

Eh, pehal pulak aku story panjang lak sal ni. Aku nak sambung story pagi tadi. Sebulan kebelakangan ni aku in crisis. Bukan crisis dengan sesiapa, tapi krisis masa. Memang aku kesuntukan masa betul. Kena pulak sibuk dan letih bila Safiyyah dah balik ke KL. Tapi aku still kena balik. Tak adil bila aku ambik Safiyyah, jauh dari ayah but still susah nak jumpa ibu. That's why aku cakap it's easier to fly rather than tunggu kebenaran.

Nasib baik En. Noor agak memahami tahap sengal isteri dia ni. Dia tau aku akan mati kutu. Belum pernah aku rasa serba tak kena macam aku rasa tengah hari Sabtu tu. Bila anak dah bangun tidur, tapi tak nak makan nasi, just nak main. Aku nak ajak main pun tak pandai. Rasa bersalah, rasa bodoh, nak marah diri sendiri. Safiyyah sampai adapt pada situation di mana ibu and ayah is not around, and it's up to her to fill the time.

Sebak betul bila fikir balik. Kenapa aku tak kreatif macam ibu yang lain eh??

Nasib baik petang tu adik aku datang dengan suami dia. Ada la dalam sejam lepak kat rumah before going to Klang. Thanks, Sida and Rizal. Help me to recover.  Lepas je adik aku gerak, aku bawak Safiyyah jalan-jalan keliling kawasan rumah, then masuk sementara nak tunggu solat maghrib. Selesai solat, aku bergegas siapkan Safiyyah, then keluar makan. Bila Safiyyah tak nak makan, ni la cara aku.

Elok sampai rumah, mata Safiyyah pun dah layu tunggu masa nak tidur. Aku siapkan susu dia, air masak dalam botol, then teman dia tengok Upin Ipin. Sambil tu aku basuh kain. Ntah bila aku lelap pun tak pasti, sebab aku terkejut bila En. Noor call pukul 1o.45 malam. Sebab tengah mamai, aku tak register correctly apa yang dia cakapkan pada aku. Rupanya malam yu lepas habis kerja, dari Pandan Loop dia merempit ke Larkin untuk naik bas ke KL.

See?? Dia dah tau mental state aku yang tak stabil ni.

Pagi tu dalam pukul 3 lebih aku jemput En. Noor di TBS. Safiyyah punya tahap letih sampai tak sedar yang aku dah angkut dia sekali masa nak jemput si ayah. Tapi bila dia sedar and perasan yang ayah ada, aku ni dok tepi je la. Takde dia pandang nye. So En. Noor tidur-tidur ayam sampai Safiyyah lelap semula. Untuk kali kedua during that weekend, aku bawa Safiyyah ke taman. This time she's much happier, sebab ayah ada sekali. *nak nangis*











Lepas main kat taman, aku ke rumah Sida, nak berurut. Lepak dalam 2 jam, then gerak balik. En. Noor berkeras tak nak balik rumah, sebab nak bawak aku dengan Safiyyah meronda. Aeon Big full, so kitorang ke Aeon Cheras Selatan. Makan dulu, then ronda-ronda cari botol susu Safiyyah yang baru. Ajak Safiyyah main sekejap, then aku ajak jugak En. Noor balik rumah. Safiyyah dah mengantuk, and En. Noor is so close to fall asleep while standing. Aku migraine. Nazak memasing kan?

Petang tu En. Noor pasang semula TV yang dia dah simpan dalam kotak, and kemas-kemas beg untuk balik ke JB semula. Aku dah nak start mental balik. Aku tertanya-tanya adakah aku buat keputusan yang salah bila aku decide untuk sambung belajar. Adakah aku punca kami anak-beranak berjauhan sesama sendiri macam sekarang. Jawapan En. Noor simple.

"Kalau pun Salina tak sambung belajar, abang akan tetap terima offer di Singapore. Salina sendiri tau kenapa, jadi jangan salahkan diri sendiri. Belajar betul-betul."

This time, aku nangis.
Tapi kejap je la. Tak kuasa nak nangis lama, nanti sakit kepala.

Malam tu kitorang keluar beli barang, tapau makan. Balik rumah semula untuk makan, then hantar Safiyyah ke rumah pengasuh. Sedih ok. Tak payah orang luar komen, aku sendiri kondem diri sendiri kaw-kaw. Settle kat rumah pengasuh, aku hantar En. Noor ke TBS. Sekali lagi En. Noor pesan kat aku.

"Jangan terlampau layan perasaan. Kita sama-sama ada benda yang nak dibuat. Doa minta semua urusan dipermudahkan."

So, aku balik ke Sungai Buloh the next morning dengan new resolve. Bereavement period is over. Next move is on.

Tiada ulasan: