Isnin, 27 Oktober 2014

Deepavali

October 26, 2014

Pejam celik je, hari ni dah last day untuk Deepavali holiday. Aku still rasa tak puas luang masa dengan anak and suami. Alkisahnya cuti kali ni aku nak study, tak banyak, sikit pun jadi la. Rupanya perancangan Allah tu lain. Aku memang ada rasa serabut perut, sebab lepas cuti Deepavali ni ada seminggu je gap before final exam. Ada pengajar yang plan nak buat revision class, aku sendiri study sikit-sikit, mana yang boleh.

Astro
Cuti adalah masa aku nak menonton TV kat rumah, but apparently Astro punya service really totally SUCKS. Every channel yang aku frequent semua tak boleh nak tengok, alasan hujan - so service currently unavailable. Kalau sehari je takpe gak, ni dari malam mula aku sampai rumah until today. Mentang-mentang la aku dah contact Astro untuk terminate account, so service yang aku dapat adalah hampeh. Gitu?

Traffic Congestion
Wow, seriously dah lama betul since the last I used this terminology. Maklum la, dulu belajar business. Kena guna logic akal untuk study business. Well, let's put it aside. Masa nak balik hari tu tak la congested sangat, tapi malam ni aku tak jamin jalan lapang atau tak. Ada yang ambil tambahan cuti, macam aku. Harap-harap malam ni jalan lancar.

Safiyyah
Ini la main observation subject dalam rumah aku sekarang. Keletah anak yang sorang ni boleh buat kau gelak, and sometimes kau boleh naik angin. Aku admit one thing, I'm not a patient mother but I love my daughter. So much the love till I reached a decision to leave her in the care of my parents during my studies. Something necessary in my view, sebab Safiyyah cuma pinjaman dari Allah. Sekurang-kurangnya aku nak buat something yang betul in her upbringing. That's responsibility.


Dua-dua gambar ni aku ambik masa cuti Raya Haji. Suka benar dengan kamera.

Aku tak tau pattern apa dia main gelongsor ni. Orang lain turun duduk, dia turun meniarap. Pulak tu, dah berkenan gelongsor tu, yang itu je la diulang-ulang. 



Aku sebenarnya tak berkenan nak bagi anak dara aku ni makan aiskrim or any other sweets. Tapi dek mengelakkan daripada anak dara ni gi amik orang lain punya aiskrim, bagi je la. Risau duh, dia berdiri tepat depan batang hidung anak orang yang tengah makan aiskrim tu, mata dia tepat pada sasaran. Sebelum ada insiden budak setahun lebih buli kakak umur 5 tahun, baik aku divert dia punya attention.

Studies
En. Noor pesan, macam-macam jenis manusia ada dalam dunia ni. Nak tak nak, suka atau tak, kena hadap kerenah diorang ni semua. Ada yang egoist, opportunist, eccentric, eclectic, bubbly, eerie. Jangan terkejut sangat la, aku pun bukan muda lagi. Dah macam-macam benda aku tengok kat keliling aku ni. Yang selfish paling banyak aku encounter. Dah banyak kali sangat aku terkena sebab manusia selfish. So just stay calm and assertive.

Last Tuesday aku involved in an activity kat kolej. Aku join koir. Ye, sila terkejut untuk sekian kalinya. Mostly aku nak kan jam ktedit, but the second motive was to get out of the class once in a while. Kelas yang berkepam, padat, sesak, panas. At least give me a break. Aku ni bukan type merungut and merengek sepanjang masa. Dah tau Radicare tu banyak makan gaji buta, nak heran pe lagi. So long as Pengarah and pengajar get to stay in cold place, it's good enough. Jangan banyak songeh.

Birthday
Last Tuesday jugak birthday aku. Patut la aku rasa macam lupa something. Dah petang, balik dari kelas baru aku tersedar. Tu pun sebab Seri hantar mesej wish birthday aku. Maghrib tu mak aku pulak yang mesej. En. Noor? Heh, standard la kalau dia tak ingat. Aku sendiri pun lupa. Hadiah-hadiah ni tak main la. Hadiah birthday aku masa mula kitorang kahwin dulu pun tak hilang trauma lagi. Cukup la dia jaga aku baik-baik selama ni.

Okay la, aku nak mula study. Exam start next week. Till then.

Isnin, 20 Oktober 2014

I'm Tired

October 20, 2014

Lunch time tadi dapat WhatsApp dari Zawani. Just nak inform aku yang PT in charge for our program dah berhubung dengan bahagian kewangan. Gaji kitorang akan masuk bulan 11.. 28th day. Aku dah tak kuasa nak marah sape-sape lagi.. rasa nak tergelak pun ada. Ko bagi aku duit lepas aku dah jenuh berhutang sana-sini nak buat belanja. Syukur tetap syukur, tapi ko jangan la bangga sangat macamkan ko dah fight everything for my sake. Aku sendiri take initiative call ke Bahagian Pengurusan Latihan, aku sendiri follow up. Take credit for something else, not this.

I'm tired of human's behavior.. so tired.

Khamis, 16 Oktober 2014

Adik-beradik

October 16, 2014

Aku macam tak berapa nak percaya yang sampai ke hari ni, kitorang pelatih KPSL masih belum dapat elaun. Alasan mudahnya, permohonan cuti belajar still belum dapat kelulusan dari kementerian. Seriously, agak-agak korang la, lama mana nak bertahan duit makan kat tangan (takde kemudahan memasak kat hostel), dengan keperluan belajar lagi. Ayat simple yang aku dapat, "ala, akak dah kahwin. Minta la suami tanggung". Sedap anak tekak korang je kan? Meh try hidup ngan gaji kitorang, tanggung segala mak nenek perbelanjaan. Aku nak dengar, kot ayat yang sama nak keluar lagi. Sampai naik segan minta tolong ngan adik-adik. Sedara-mara apatah lagi.

Sebut sal adik-beradik.. terasa nak komen sal kisah yang aku dengar tak lama dulu. Sorang member ni menanggung mak and younger sibling, belanja rumah, and keperluan diri. Datang kakak-kakak, sikit pun takde rasa bersalah ambil kesempatan pada si adik. Baju-baju kotor angkut bawak balik basuh kat rumah mak - SABUN FREE. Anak-anak (ye kawan-kawan, kakak-kakak ni dah kahwin, dah beranak-pinak) hantar rumah mak, MAKAN FREE. Jenuh la si member ni menanggung, tak nak bising takut silap haribulan, mak pulak kecil hati. Ni baru betul ditelan mati emak, diluah mati bapak.

Zaman dulu aku rasa kena sangat la bila orang tua-tua kata adik-beradik ni carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum balik (eh, betul ke bunyi pepatah ni? Adoi, bahasa sendiri pun fail). Now tak lagi macam tu. Nak pulak urusan berkaitan dengan duit. Boleh sampai berbunuh-bunuhan. Ada adik-beradik yang bermasam muka sebab duit, sampai ke mati tak bertegur-sapa, apatah lagi berbaik-baik. See? Adik-beradik okey, tak sebulu semata-mata sebab duit.

Suami aku pernah pesan, akan sampai masa bila aku terpaksa admit kenyataan zaman sekarang, walaupun ko kerja setempat dengan adik-beradik, tapi during working hours, takde istilah adik-beradik. Masing-masing sama je, cari rezeki nak bawak balik rumah. Sebab akan sampai masa bila adik-beradik ni akan ambil kesempatan pada adik-beradik yang lain. Akan ada masanya bila kita perlu bantuan dari adik-beradik, tapi bermacam-macam alasan yang akan kita dengar.

Well, it's not something new..

Kenyataan hidup zaman sekarang.. kalau kau jenis yang lembut hati, maka kau memang adalah PERLU berhati-hati. Orang sekarang ni dah tak peduli kalau dia terpaksa 'makan' orang lain, merely for their own survival. Aku belajar benda ni dari tempat kerja. Masa ketawa, sama-sama suka sampai berguling-guling. Masa tengah susah,jangan harap muka-muka gelak ni nak join susah sama ngan kau. Ada satu tahap, sikit punya KEJI, orang ni jugak la yang akan jadi kaki report. Adoi la. Masa ni tudung labuh pun jadi senteng, tasbih kat jari pun boleh terlepas.

Tua dan muda, sama je. Ada yang sampai terlupa status diri..

This time aku menulis untuk semua, bukan diri sendiri. Dunia dah makin sampai ke penghujung.. ambil la pengajaran sebelum terlambat.

Isnin, 13 Oktober 2014

Yes, I See It

October 13, 2014

Result penuh dah keluar, and I did fairly well. I recalled on the last paper, I woke up to a dull day. Rasa bosan teramat. Don't know where those feelings came from. And since there are public holiday in between the exam schedule, one of the paper got dragged to the next week. When you think it would give you more time to study, it didn't. Tambah lagi weekend ada program dengan JPAM. Tired, fatigue.

Benda dah lepas, nak kenang pun tak guna. Lagipun bukan teruk sangat exam result tu. I passed all papers, cuma perlu beri extra attention pada 2-3 subjek. Long gone the time where grades and points become the main objective.. sebab aku dah bekerja. The only target now is to understand each and everything, especially when it comes to the subject of our core business.

Mediocre is not forgiven, sebab aku tinggalkan rumah untuk study. So the least to achieve is to understand everything.

Ada sorang pengajar subjek kat tempat aku ni, most of the students takut dengan dia. She rarely smile, and at times she'll give you a staring dagger. Fuhh.. tertusuk di kalbu okeh. There are times when we felt so pent up and some of us even depressed, sebab subject yang dia ajar. Physiology. When she taught, and you were dozing in and out of space, see to it that you lose 5 marks of attitude and aptitude. Guaranteed. Aku pun pernah rasa stress gila dengan dia.

But today, I only feel sympathy. She went all out to make our learning easier. But in the end, all she got is nothing. Normally, and definitely in a class, there's always a student who excelled in everything. But the gap is too big. The scorer topped everything, and the dropout remains dropout. Kesian okay, I can relate to the pengajar. Even job nature kita adalah berbeza. You as a lecturer and me as a manager.

We strived to create an opportunity for our subordinate and students to learn in an easy way. But things don't always go your way kan?

At least aku bertanya, when she expected questions. And aku totally faham bila muka dia macam frustrated sebab soalan aku nampak simple and unrelated. But questions are questions. No matter how mundane and innate the question may be. Perhaps a profound questions were not meant to come from me.

Eyy, apa je la aku merapu malam ni. Moral of the story, try the hardest when you think you can try hard. Aku ni ha, dah tau lembab, EXTRA EFFORT ye. If orang baca sekali untuk faham, aku kena baca tiga kali just to keep up. So kawan-kawan, if korang pun ada situasi yang sama cam aku, whether or not to give up.. at least give it a try. Then only kita tahu, rasa berbaloi atau tak effort kita tu. Alangkan nak tudung Fareeda lagikan berhari-hari tido kat kaki lima tu. Eh.

Later. I think I have got an epiphany.

Rabu, 1 Oktober 2014

October 1: 32 Days To Go

October 1, 2014

Welcome October. Aku jarang notice the first day of the month, tapi hari ni agaknya aku agak gugup tunggu result exam hari tu. Still belum posted tapi aku akan share a few stories about today. Ada yang lucu, ada yang sikit menyedihkan, ada jugak yang menjengkelkan..

Story 1: Tumbler & RM0.50

Aku balik ke rumah during outing last week, as usual. Lunch En. Noor yang masak, tapi dinner selalu tapau je sebab nak kejar masa untuk balik ke hostel. This time dinner is KFC, since Uncle Jack kehabisan ayam and I wasn't going to wait. Air yang aku upgrade kali ni Orange Twister Tropicana, large. Tumbler ni dah dok dalam beg aku (kerja En. Noor selalunya silent and efficient). So aku bahagi 2 air tu, bahagian dok elok dalam tumbler ni. Maka bermula la tugas tumbler ni kat tempat aku. 

Selalu aku makan, air yang aku beli tu diorang akan jual in cup. So memandangkan tumbler ni dok tercongok je kat bilik hostel, aku bawak untuk tapau air (sometimes aku prefer minum air tu dalam kelas je). Satu cup air teh O ais selalunya RM1, tapi pagi tadi makcik tu boleh cakap,"air ni makcik kira RM0.50 je la nak." See? Nampak tak permainan kat situ? Oh well, if dengan tumbler ni aku jimat RM0.50 untuk drinks, why not?

Eh, penat. Nak tido dulu. Later.

Selasa, 30 September 2014

Isnin-Yang-Tak-Mengghairahkan

September 29, 2014

Pagi-pagi lagi aku dah monyok, sebab aku bangun lambat. Nak dekat 5.50 pagi baru aku sedar. Terbang habis la harapan nak study. So aku bersiap je macam biasa. Regu aku berjalan pagi-pagi belum balik sini, so pagi ni aku berseorangan la menuju ke kolej. Tah cemana pulak la kaki aku nak cramp pagi ni. Nak kata sejuk, semalam punya la bahang, mau lucut habis semua baju seluar.

Maka niat nak makan kat kafe (aku tak kisah makan sorang-sorang, janji makanan ada) terbantut la. Harus la aku makan di kelas je. Buatnya tengah sedap makan tetiba cramp teruk, sape la yang nak aku minta tolong nanti. Slack makan kat kelas adalah suasana yang langsung tak best. Panas, bahang, berkuap, bising. Tapi nak buat cane, redha je la kekdahnye. Kelas macam biasa, slow pagi-pagi, lambat nak panas enjin.

Tak banyak mende yang boleh nak aku memorize as interesting sebab aku sekarang dah ada sikit feeling macam budak-budak ni, stress dengan pressure melampau. Satu perkara aku faham is that as a student, keje ko is study. However please ada give and take. Bukan 1 je subject yang kitorang amik, and not all of us came from science background. Bila expectation untuk diploma is as the same as for the degrees, aku terasa letih.

Dugaan, okey.. ini semua dugaan. Stress sebab terkurung for those yang dah biasa bebas macam aku, plus duit lambat sangat nak dapat (as usual in government sector), and cuti yang sampai sekarang belum diluluskan. Sijil gaji until now tak dengar cerita, tak tau la jadi pekasam kat tangan siapa.

So rather than fikir tak habis kerenah ni semua, why not do something else? Ni la hasilnya..

Ahad, 28 September 2014

Post Mid-Sem

September 28, 2014

Wow, pejam celik dah nak sebulan aku kene grounded. Ekceli ayat ni saja pembuka kata je, takde kena-mengena dengan tajuk di atas. Topik utama pada hari ni adalah tentang kitorang - selepas habis mid-term exam. Aku tak pernah cerita pasal exam eh? Jom start.

Exam tu sepatutnya dalam minggu 21 September, tapi diawalkan untuk program kitorang. Aku fikir-fikir balik, may be sebab dewan tak berapa nak cukup, so kena give and take sikit la kan. Maka first day exam adalah pada 15 September, dengan paper Biomechanic as the first paper. Masa ni la baru aku perasan rules ketat gila, ko cuma boleh bawak masuk pen, pensel, pemadam and pengasah pensel.

Segala jenis telefon dan barang peribadi berharga, tinggal dalam kotak dekat depan dewan. Even kolar baju pun kena check, jadi bila pengawas periksa perempuan raba badan ko, adalah sedikit mengejutkan. Soalan tak banyak, just 20 MCQ and 2 SEQ.. in 1 hour. Masa ni la baru ko akan terperasan yang ada budak tersentap dengan soalan yang keluar and terus stuck. Some choose to sleep..

The next day rest sebab Hari Malaysia, but the day after memang sangat mencabar. Pagi Fisiologi, petang paper Patologi. Kenangan pahit aku, jawab exam dalam menahan pedih gastrik. Paper Patologi tu ntah hape aku jawab pun tak tau la, yang pasti mata aku dah naik kelabu menahan sakit. Petang tu aku kena cucuk, sebab teruk sangat dah. Balik je, aku tido semahu-mahu tidak.

*moral of the story - kalau tak stress, jangan terikut-ikut orang lain yang stress. Sok orang tak pape, ko menonggeng tahan gastrik*

Khamis paper Fizik and Behavioral Science. Jumaat OSPE. Untuk dua hari ni aku nampak level of stress sungguh tinggi, kemuncaknya pada OSPE. Ada yang menangis sebab tak boleh nak buat. Aku cuma boleh tabahkan hati je la - nak tak nak ko tetap kena exam. So lari pun tak guna. Sabtu pulak kena attend program dengan JPAM. Kawad kaki. Dah lama tak kawad kaki okeh, rasa cam robot.

Ahad aku balik rumah. Even Isnin still ada 1 paper yang tinggal, aku tetap balik untuk tido puas-puas kat rumah. Baca pun ala kadar je. Sekali paper tu kau, ha, masuk sampai part yang baru sangat-sangat kitorang belajar kat kelas tapi DIKATAKAN tak masuk exam. Mau tak meroyan kitorang? Again, redha je la. Dah nama ko students, keje ko study. No such thing as tak boleh jawab sebab dijangkakan tak masuk dalam exam.

So minggu ni keluar name list untuk student yang dikelaskan sebagai agak lemah in a few subject. Ada la malaun ni boleh pulak ambik senarai nama sebab nak tengok siapa yang kena. Aku baru je masuk satu entry pasal budak ni, lagi dia buat perangai. Aku rasa dia bajet dia pandai, sebab dia mengulang semester disebabkan accident, bukan fail paper. Jadi ada sikit rasa bongkak kat situ. Action speaks louder than words kan? I see what I see..

Semalam budak-budak kelas ni pakat keluar ramai-ramai ke Times Square. Aku balik nak dekat 10 malam, sama jugak la diorang. Mak aih, sakan betul. Kena pulak elaun baru masuk. Hmm.. so next week dijangkakan ada satu test untuk Physiology, on endocrine system. Next week jugak la banyak amali. This time semua orang patut dah ambik iktibar and buat betul-betul amali so that korang tak blur masa exam OSPE nanti.

Aku nak mandi, keluar makan jap then study. So for now, tu je yang aku jot down. If aku rasa ada lagi nak tulis, nanti aku up lagi post. Later.