Selasa, 18 Februari 2014

TheFirstYear

February 18, 2014

Dah lepas berhari-hari, baru la aku tergerak nak share post ni. Safiyyah celebrate first birthday pada February 13, 2014. Sikit sayu dan sebak sebab aku berjaya jaga seorang anak, genap setahun. Nak celebrate memang aku tak pandai (sebab aku sendiri tak pernah ada celebration party sebelum ni) tapi pengasuh dia dah pun selesaikan isu tu.

Gambar ni diambil waktu Safiyyah sibuk berpaut dekat Cda. Baju tu pun Cda yang belikan.. banyak sungguh hadiah baju yang Safiyyah dapat. Malam kelmarin baru aku ngan En. Noor perasan yang drawer baju Safiyyah dah tak boleh tutup. 

Wah..

Kepada kak Ros, suami, dan anak-anak.. terima kasih sebab sudi menjaga Safiyyah macam anak sendiri. Terima kasih juga atas kesanggupan mengatur birthday party untuk Safiyyah and the gang 
(boleh? Anak aku kecik-kecik dah ada geng).

Kepada En. Noor, terima kasih sebab sudi meneman kami ke klinik, dan habiskan waktu cuti anda mencari keperluan birthday party Safiyyah. Kepada Safiyyah, terima kasih sebab hadir dalam hidup ibu, menceriakan hari ibu dan ayah dengan keletah dan ragam Safiyyah selama ni. Thank you all.. thank you

Isnin, 17 Februari 2014

AirOhAir

February 17, 2014

Sejak akhir-akhir ni kawasan tempat tinggal aku memang kerap terputus bekalan air. Bagi aku yang tinggal di ground floor mungkin tak terkesan dengan keadaan ni.. atau lebih tepat, kurang lelah mengangkut bekalan air dari lori tangki SYABAS. Cuba bayangkan orang yang tinggal di tingkat 3 atau tingkat 4.

Banyak kesan yang nampak sejak kerap terputus bekalan air ni. Anak aku yang sebelum ni pakai cloth diapers (CD) terpaksa berubah pakai disposable diapers. Bukan apa, CD tu semua pengasuh yang basuh (persetujuan bersama - separuh tinggal di rumah pengasuh, separuh lagi di rumah). Rumah tingkat 4, bila takde air.. bayangkan sendiri la.

Jadual house chores pun turned upside down. Time yang aku cuci baju, terbantut sebab air takde. Hadoi! Masak apatah lagi. Dah berapa hari makan di luar, En. Noor macam tak seronok je. Maklum la, masak sendiri lebih puas (walaupun sekadar telur goreng makan dengan kicap). Cuma sementara ni kena sabar. Ada hikmah sebalik semua ni.

Cuba bayangkan orang yang tinggal kat pedalaman sana, hari-hari angkut air. Kadang tu jalan puluh-puluh kilometer sebab nak dapatkan bekalan air. Sikit pun tak mengeluh. Maka azam aku, NAK BERSABAR SEBANYAK YANG MAMPU & DIIZINKAN TUHAN, dalam mengharung cabaran kali ni. En. Noor, terima kasih bersusah senang dengan saya..

Wink! Wink!!

Rabu, 5 Februari 2014

AndaStress?

February 5, 2014

Tetiba je topic ni terlintas kat kepala pagi tadi masa tengah ber'suka-ria' drive ke tempat kerja. Kenapa? Sebab zaman sekarang ni banyak faktor yang menyebabkan timbulnya stress. Korang stress tak? Aku nyaris stress pagi ni.. sebab? Kena masuk meeting! Aku ni dah le kerani je, nak kena masuk meeting yang melibatkan pegawai. Banyak hal nya nanti. Sebenarnya bukan la apa pun, tapi stigma meeting dan isu di tempat kerja aku ni, terus buat aku rimas.. tapi sekejap je la. Aku amalkan ambil vitamin B Complex untuk bantu aku kurangkan stress.

Mak aku selalu pesan, apa pun yang kita buat atau usahakan, kena ada keyakinan dan rasa percaya. Jadi bila ambil supplement, kena la yakin dan percaya yang kita akan beroleh khasiat dari pengambilan makanan tambahan tu. Antara khasiat B Complex adalah membantu mengawal stress. Masa aku mula-mula kenal Shaklee, vitamin pertama yang dicadangkan pada aku (yang tengah mengandung masa tu) adalah vitamin B Complex. Kenapa B Complex? Banyak sebabnya.. antaranya yang korang boleh usha kat bawah ni.
  1. Membantu untuk mengekalkan tisu otak yang sihat, saraf, kulit, mata, rambut, hati dan mulut, serta otot di dalam saluran usus gastro.
  2. Terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan. (sangat berguna kepada aku yang selalu stress sebab kerenah di pejabat, jauh daripada suami, keletihan dengan urusan seharian)
  3. Diperlukan untuk pembentukan darah, dengan itu, ia membantu mencegah anemia. (Alhamdulillah sepanjang mengandung aku belum pernah alami anemia.. even sampai sekarang)
  4. Membantu untuk mengelakkan sawan, epilepsi, dan membantu mengatasi keletihan dan ketagihan makanan.
  5. Membina rambut yang sihat dan mencegah uban. (ni yang teringin nak tengok hasil.. al-maklum le, umur belum cecah 40, uban dah mengalahkan mak aku yang separuh abad tu)
  6. Membantu dalam merawat alergi, menyembuhkan luka, mengawal penyakit jantung, hiperaktif,
  7. Membina tindak balas imun, mencegah kemandulan, masalah haid, multiple sclerosis, gangguan saraf, skizofrenia, membantu fungsi seksual , kesukaran penglihatan, masalah kehilangan berat badan, dan melindungi terhadap keracunan plumbum.
Nota: Kredit kepada vitaminsemulajadi.com

Moral of the story, kalau dah namanya kerja, apa pun boleh jadi. Ingat tak dalam Buletin Utama TV3 pernah siarkan tentang hasil kajian tentang pekerja di Asia Tenggara? Yang paling tak happy adalah pekerja di Singapura. Ada yang dah buat keputusan nak resign dalam tempoh 12 bulan. 

Mungkin ada yang mampu, tapi aku still struggle untuk selesaikan semua financial commitment. Jadi resign is not one of the option. Maknanya terpaksa juga la hadap kerenah yang pelbagai ni kan? But why must in vain? Do something. Protect yourself, build a strong YOU, physically and emotionally

Keputusan di tangan kita. Kalau penat, rehat. Kalau sakit, dapatkan penawar. Kalau rasa perlu pemakanan tambahan yang sihat, ambil la supplement. Aku cadangkan kepada korang yang selalu stress, ambil la B Complex ni. Ibu berpantang pun aku nasihatkan ambil B Complex, insya-Allah boleh membantu kurangkan risiko gila meroyan. So korang, itu je la my two cents untuk petang ni. Kalau rasa teringin nak B Complex atau any of the product, jangan malu jangan segan. Hubungi aku dengan segera okeh!

Salina Mohamad Sulaiman
SID: 919274
Tel. / What's App: 017-3105646  
E-mail: salina1821@yahoo.com

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Jaa mata!

Isnin, 3 Februari 2014

February2014 - Vita-Lea, Buy6Free1

February 3, 2014


Eceh, skali dah tulis satu entry, terlajak tulis satu lagi! Bulan lepas punya promotion, Alfalfa Complex Promotion Buy 6 Free 1 dah pun berlalu. Tapi jangan runsing, jika korang masih berminat nak dapatkan Alfalfa Complex, korang masih boleh hubungi aku untuk dapatkan hot item ni pada harga terbaik beserta konsultasi percuma. Untuk bulan Februari ni, Shaklee menawarkan satu lagi promosi yang aku rasa sangat-sangat la IRRESISTIBLE! Nak tau promosi pe? Vita-Lea Iron Formula - Buy 6 Free 1. Cakap pasal Vita-Lea ni aku rasa sangat teruja.. Vita-Lea sangat dekat di hati aku sebab pada mula aku kenal Shaklee, Vita-Lea antara supplement yang banyak membantu aku sepanjang tempoh mengandung. Nak tengok rupa Vita-Lea Iron Formula ni? 


Ha, ni la Vita-Lea Iron Formula. Sori la, gambar ni adalah hasil crop gambar terdahulu..

Asal Vita-Lea ni adalah dalam bentuk cecair pada masa awal dihasilkan oleh Dr. Forrest Shaklee. Eh? Korang ingat nama Shaklee tu wujud macam mane? Hehe. Dr. Shaklee ni study tentang tumbuh-tumbuhan dan in the end telah menghasilkan satu produk yang dinamakan Vitalised Mineral. Seiring dengan kemajuan dan peredaran masa (chewah, ayat bombastik!), Vitalised Mineral ni diupgrade dan diubah bentuk daripada liquid kepada tablets. Maka terhasil la Vita-Lea Iron Formula. Amacam, okay tak explanation aku?

Secara umum, Vita-Lea Iron Formula ni sesuai diambil oleh semua peringkat umur. Tapi untuk lebih memahami keberkesanan supplement ni, jom kita tengok apakah kebaikan utama Vita-Lea Iron Formula dan faedah pengambilan Vita-Lea Iron Formula secara konsisten.

Kebaikan Utama Vita-Lea:
  1. Penambahan Tenaga Segera - memberikan tenaga serta meningkatkan kecergasan tubuh dan mental. Secara tak langsung, ini membantu sistem memori serta meningkatkan tahap fokus terhadap pembelajaran mahupun kerja seharian.
  2. Pelengkap Nutrisi - tidak semua makanan yang kita ambil adalah seimbang dan lengkap dari segi nutrisi. Kebersihan, cara penyediaan malahan cara pengambilan juga menyumbang kepada kehilangan vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh. Jadi Vita-Lea Iron Formula membantu kita mengisi semula lompong-lompong yang tidak mampu diisi dengan pemakanan seharian kita. Selain tu, Vita-Lea Iron Formula juga membantu melengkapkan nutrisi pengamal vegetarian dan pesakit anemia.
  3. Keupayaan Sistem Produktif - yang ni memang penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar.
  4. Metabolisme - pengambilan Vita-Lea Iron Formula membantu dalam menstimulasi metabolisme selain melambatkan proses penuaan. Korang nak awet muda tak? Ngeh ngeh ngeh..
  5. Elemen Penting pada Sel Tubuh - Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon. Selain tu Vita-Lea Iron Formula ni juga turut membantu menjaga kesihatan tiroid.
  6. Melindungi organ - Vita-Lea Iron Formula ni membantu melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati. Organ kritikal tu kan?
Jadi jika diambil setiap hari secara konsisten, Vita-Lea Iron Formula mampu:
  1. Membantu mengekalkan kesihatan yang baik.
  2. Mengandungi beta karotina yang membantu dalam mengekalkan pertumbuhan penglihatan dan pembinaan tisu.
  3. Mengandungi kalsium, fosforus selain vitamin C dan vitamin D yang penting untuk kesihatan tulang dan gigi. Tak la nanti umur baru nak cecah 40, gigi dah luruh. Hehehe..
  4. Biotin dan asid pantotenik membantu untuk metabolized lemak dan karbohidrat dalam badan.
  5. Jangan tak tau, Vita-Lea Iron Formula pun ada vitamin B12. Yang ni penting untuk bentuk sel darah merah. Masa aku pregnant dulu, nurse kat KK tu slalu cakap, "cantik hb level awak ni.." sebab hb aku maintain pada paras 12.4 hingga 12.8 (best kan?)
Nota: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Testimoni:

Aku (erk, boleh ke?):
First time kenal masa pregnant Nur Safiyyah. Awal pregnancy memang sungguh mencabar sebab perubahan hormon menyebabkan perut tak nak simpan makanan lama. Jadi menjelang lunchtime, memang lembik. Lepas mula ambil Vita-Lea Iron Formula ni, dalam tempoh sebulan dah mula nampak kesan (lain orang, lain anatomi, lain la tempoh keberkesanannya ye. Sila ambil maklum). Aku sama 'chargas' macam orang lain yang tak mengandung. Sampai hari ni aku teruskan pengambilan.. sangat membantu untuk ibu EBM macam aku dan ibu-ibu yang selalu keletihan.

Adik aku (tak kira, nak letak jugak!)
Since adik aku ni agak pemalu orangnya, memang tak akan wujud la istilah 'volunteer' nak hantar testimoni untuk aku. Adik aku si Soleha ni pada mulanya tak berapa berminat, tapi bila setiap hari aku tengok dia balik kerja dalam keadaan keletihan yang amat (kerja chief chashier kat pasaraya, boleh bayangkan la macam mana fatigue level nye kan?). Kalau diikutkan memang tak berkenan la adik aku sorang ni nak mengambil any type of supplement. Tapi aku pujuk (or paksa?) dia ambil trial pack dulu. Lepas dua minggu dah nampak kesannya. Kalau sebelum ni, balik rumah muka long fourteen la.. skang balik rumah cari anak aku dulu sebelum siap nak tido.

Jangan la segan-segan. Cuba dulu, rasakan sendiri kebaikan Vita-Lea Iron Formula ni pada korang. Aku pengedar sah Shaklee kawasan Cheras, Bandar Tun Razak, Sungai Besi dan kawasan-kawasan sewaktu dengannya. Contact aku untuk best price and free consultation:

Salina Mohamad Sulaiman

SID: 919274

Tel. / What's App: 017-3105646 E-mail: salina1821@yahoo.com 
Jaa mata!!

AyamPongTeh

February 3, 2014

As-Salam.. dah berbulan tak update blog ni. Memang sesungguhnya alasan sibuk tak boleh nak diterima, tapi aku rasa seriously itu la satu-satunya sebab dah lama aku tak update. Padahal kalau nak diikutkan, banyak je isu yang nak share dengan korang. Contohnya? Resipi! Tah macam mana hari tu aku terserempak dengan satu rancangan TV, chef tu demonstrate macam mana nak masak Ayam Pong Teh. First time aku dengar nama tu. Rupanya masakan tu terkenal la di kalangan keturunan Baba & Nyonya. Hadoi la, nama je rakyat Malaysia.. jenis makanan kat negara sendiri pun tak pernah tau. 

Anyway, aku tak sempat nak catch up resipi dalam rancangan tu. Jadi macam biasa la aku akan refer kat Uncle Google.. one of my favorite blog yang banyak entry tentang masakan adalah blog Cik Mat (CM). Owh, memang definitely ada la resipi tu kat blog feveret aku neh. Disebabkan hari dah malam, and aku nak masakan yang ringkas yang aku boleh prepare untuk next day punya meal, maka aku terus je baca sekilas and start masak. Memang ada yang kureng sikit, sebab aku tak ada shitake mushroom, red and green chillies tapi tu tak membantutkan niat aku. Sok bila sempat, aku singgah kat jiran aku si Giant tu, beli cendawan ngan cili, then balik add on je, pastu panaskan untuk lunch

Since dah malam and aku tak sempat nak snap apa-apa gambar, maka aku akan update lagi entry ni bila dah lengkap nanti. Korang kalau rasa nak try resipi Ayam Pong Teh ni, boleh la mencuba. Kat bawah ni aku jot down resipi yang aku dah hentam tadi.

Resipi Ayam Pong Teh
Bahan-bahan:



½ ekor ayam, kerat 7 - 8 bahagian, cuci bersih dan toskan
(aku simply guna cut parts - whole legs 2 pcs)
10 biji bawang merah* (pun sama - aku just lanyak sebiji bawang besar terus!)
6 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

½ kiub pati ayam (optional)
1/3 cawan pes taucho (mat guna tauco biji2 dan mat lumatkan sedikit)
8 - 10 kuntum cendawan shittake segar, rendam
2 biji kentang, kupas, potong 4 setiap 1, rendam
1 camca besar kicap pekat
1 camca besar kicap cair atau secukup rasa
Gula secukup rasa (aku guna gula melaka)
Cili merah dan hijau, dipatah2
Hirisan daun sup, untuk hiasan


Now, jom masak!
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan taucho, kacau dan masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam, gaul hingga mesra dan biar ayam kecut. Tuang air secukupnya dan biar mendidih.
  2. Masukkan kentang (toskan), tambah kicap pekat, kiub pati ayam  dan kicap cair (sedikit dahulu). Kacau dan biar mendidih dengan api sederhana hingga kentang 1/2 empuk. Tambah cendawan shittake (tos dan perah). Masak lagi hingga kentang empuk.
  3. Tambah sedikit gula dan masak hingga kuah pekat sedikit. Rasa dan jika kurang masin, boleh tambah lagi kicap cair. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup dan cili merah dan hijau yang dipatah2kan. Hidang bersama nasi hangat dan sambal belacan. Pergh!!
Ada bahan yang aku kurangkan, ada yang aku lebihkan untuk cater taste En. Suami. Aku biasanya masak untuk lunch hari ni pada malam sebelumnya. Memang macam yang CM cakap la, lepas semalaman, pergh!! Selamat mencuba!

Isnin, 2 Disember 2013

Disember2013 - OmegaGuard, Buy-6-Free-1

December 2, 2013


Pagi-pagi lagi sudah kubuka internet dengan harapan nak tengok keputusan temuduga tempoh hari. Sekali tengok, aku adalah calon simpanan untuk Penolong Pegawai Farmasi. Takpe la, belum rezeki lagi ni. Mungkin nak bagi aku peluang ke arah lain dulu kot. Maka aku dengan ceria (tatau nape, tak sedih pulak bila aku cuma tersenarai sebagai calon simpanan) drive ke tempat kerja, siap buka FB dan baca posting yang ada.. termasuk la dari kawan-kawan dan senior-senior Shaklee. Makanya, hari ni aku nak buat entry promosi bulan ni. Bak kata orang, the beginning is the hardest part.. maka hari ni aku mulakan.


INTRO
Untuk bulan Disember 2013, Shaklee menawarkan promosi pembelian 6 botol OmegaGuardTM dan menerima botol ke-7 secara percuma. Layman term? Buy 6 Free 1! Yang mana satu OmegaGuard? Kat bawah ni..



Rasanya dalam entry yang lepas aku ada mention OmegaGuardTM dalam purchase yang aku buat. Masa tu aku pregnant, masuk second trimester je doktor syorkan makan pil DHA. Jadi aku pun mencuba la OmegaGuardTM dari Shaklee. Niat hati pada masa tu nak bagi pertumbuhan sel otak anak berjalan dengan baik. Sejujurnya aku maklumkan hasil pengambilan OmegaGuardTM ni, bayi dalam kandungan lebih aktif dan responsif. Mungkin susah nak determine perbezaan sebab aku makan OmegaGuardTM untuk anak pertama. Jadi kawan sepejabat telah pun mencuba (dia pun dah masuk second trimester). Sama juga, baby kat dalam sana aktif dan responsif.

KENAPA OMEGAGUARDTM?
First thought yang cross my mind tentang kebaikan OmegaGuardTM ni adalah ke atas perkembangan otak bayi dan kesihatan ibu mengandung. Maklum la, kali pertama ambil pun disebabkan nasihat doktor supaya consume pil yang mengandungi DHA. Rupanya bila dah kenal dekat, OmegaGuardTM bukan setakat untuk ibu mengandung dan bayi dalam kandungan, malah untuk semua peringkat umur. Jangan tak percaya yang OmegaGuardTM ni turut berfungsi untuk membakar lemak dan menurunkan berat badan! Jom kita tengok selanjutnya info tentang OmegaGuardTM ni.

OmegaGuardTM diekstrak dari ikan laut air sejuk (sardin, mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun. Ia bukan dari hati minyak ikan. OmegaGuardTM adalah 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dengan produk omega dipasaran, OmegaGuardTM merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA, dan banyak lagi. 

KELEBIHAN OMEGAGUARDTM
  • OmegaGuardTM membantu mencegah SALUR DARAH dari TERSUMBAT dan seterusnya mengelakkan STROK
  • Mengekalkan TEKANAN NORMAL darah dan mengurangkan ketegangan urat leher
  • Merendahkan KOLESTROL dan mencegah PEMBEKUAN DARAH dalam badan  
  • Mengawal OBESITI dan mengurangkan risiko PENYAKIT JANTUNG
  • Pengambilan Omega oleh ibu hamil membantu TUMBESARAN dan PERKEMBANGAN OTAK BAYI di samping meningkatkan PERKEMBANGAN MEMORI dan SISTEM IMUN tubuh bayi dan kanak-kanak
  • Omega 3 meningkatkan hormon Leptine yang MENGAWAL SELERA MAKAN dan akan terasa KENYANG lama. Jadi OmegaGuardTM sesuai untuk anda yang ingin menurunkan berat badan.

SIAPA YANG PERLU OMEGAGUARDTM?
  • Pesakit Jantung
  • Pesakit darah tinggi
  • Orang yang selalu lupa
  • Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
  • Pelajar
  • Ibu HAMIL dan MENYUSU

Berminat untuk mendapatkan Omega? PM atau WhatsApp:

Salina Mohamad Sulaiman
SID: 919274
Tel. / What's App: 017-3105646 E-mail: salina1821@yahoo.com

Khamis, 14 November 2013

Assignment

November 13, 2013

Since blog ni adalah blog peribadi, most of the contents are personal stories, aku minta discretion dari korang, untuk guna bahasa yang aku selalu guna sepanjang aku ber'blog' ye. Jasa baik dan pertimbangan korang amatlah aku hargai.

INTRO
Sudah lama tak ku jengah blog kesayangan ni, baru hari ni aku berjaya buka. Semua disebabkan oleh assignment yang diberikan oleh cikgu aku, Aini Hayati Luey. Nape? Sebab cikgu aku nak anak-anak murid dia cerita macam mana kitorang semua neh boleh terjebak dengan Shaklee.. eceh! Dia nak kami tulis karangan, macam mana kami boleh jatuh cinta dengan Shaklee. Rasanya aku pernah mention pasal produk Shaklee yang aku consume kat sini, cuma aku tulis tu tak banyak. Sepintas lalu je. Kali ni aku akan cerita dari mula sampai la habis, so korang get ready je la ye. Aku bila dah mula tulis, tak bape reti sikit nak stop.

ALKISAHNYE..
Masa aku mula-mula konpem mengandung, aku blog-walking untuk cari maklumat berkaitan supplement untuk pregnant woman. Kalau setakat nak dengar pendapat orang, macam-macam produk yang aku dapat, jenuh aku mencari kat dalam internet. Ada yang sampai terbelit lidah nak menyebut pun ada. Kebanyakannya adalah makanan untuk bagi anak yang lahir nanti berkulit putih, gebus, comel, pandai, etc etc etc.. so aku sampai tersandar kekenyangan dek 'maklumat' oleh penasihat-penasihat di sekeliling. Kena pulak masa tu suami duduk jauh, tak tau dengan siapa aku nak bincang.

Kandungan aku masuk bulan kedua masa bulan puasa tahun lepas, kalau tak silap dalam Julai 2012. Dah takde siapa kat keliling aku kecuali adik-adik yang still bujang, so aku pun dengan selambe ayam puasa je macam biasa (tak terfikir ada pengecualian untuk ibu mengandung). Doktor pernah la maklum pada aku yang bulan kedua dan ketiga ni kadang-kadang kritikal untuk sesetengah orang sebab masa ni ibu mengandung mabuk teruk. Kot nak kurang pun bila dah masuk bulan keempat. Aku pulak dah sememangnya sejak muda belia lagi menghidap gastrik. Memang kombinasi yang cemerlang: PUASA + PERUT MASUK ANGIN + PREGNANT 1st TRIMESTER = LEMBIK! 

So tah macam mana dalam aku blog-walking satu hari tu aku terserempak dengan blog Ibu, Hebat kan.. ni. Sebelum ni, asal aku search product kat internet je, semua orang promote produk Shaklee. Masa ni aku belum nak beli apa-apa produk, cuma nak tau tentang breastfeeding (EBM) dan apa yang boleh mengurangkan tahap lembik aku pada masa tu. Yang seronok, bila aku e-mail pada tuan punya blog, aku dapat jawapan dalam hari yang sama. Aku suka bila orang respond pada apa yang aku tanya, sebab orang tu pay attention.

BERKENALAN..
So aku tanya la ada tak cara nak mengurangkan rasa lembik sebab mabuk tu. Orang lain yang aku tengok masa mabuk agak penat sebab muntah sikit-sikit, loya. Aku tak loya tapi sekali aku muntah, habis segala isi perut keluar (yang aku makan dengan penuh sabar dan tabah). Jadi nak mengisi semula tu alahai.. paham-paham je la. Aini suggest aku ambil ESP Soy Protein Isolate Powder, pendeknya orang kat tempat aku panggil Soya ESP. Sungguh kureng sekali.. sorry la Shaklee. Nama elok-elok panjang, suka-suka je diorang pendekkan. Tujuan dia suruh aku consume soya ni untuk alas perut lebih lama, bagus untuk perkembangan bayi dalam perut dan bagi ibu lebih bertenaga, sebab kebanyakan ibu mengandung ni perut mudah masuk angin, jadi akan selalu loya. Okeh puan! ESP satu!

Lagi? Banyak songeh pulak aku neh, macam-macam aku tanya. Aini sabar je terangkan semua (actually semua ni dalam satu e-mail je tau.. jangan salah faham). Dia suggest aku ambil B-Complex (sebab lengkap sekali dengan asid folik), Sustained Release Vita-C Plus (masa tu dia cuma cakap Vitamin C je), Vita-Lea Iron Formula (multivitamin dengan zat besi) and Ostematrix (kalsium magnesium). Ah ye, masa kat dalam e-mail tu takde la Aini bagi nama penuh setiap produk. Aku suka nak letak kat sini sebab senang aku nak ingat bila orang bertanya.

ALA-ALA CONFIDENT
Perasan tak kat pasaran ada banyak produk - untuk kesihatan la, untuk kecantikan la, untuk ehem-ehem la, untuk tah pape lagi la. Tapi seingat aku, belum pernah lagi aku beli apa-apa supplement sebab aku tak berapa yakin dengan keberkesanan KE ATAS DIRI AKU (no offense kawan-kawan), and takde yang jual trial set. Mujur la Aini cakap yang aku boleh cuba keberkesanan produk dengan trial set. Hehehe.. aku pun tak nak fikir panjang-panjang, terus call suami nak minta izin beli set percubaan Shaklee (jangan main-main okeh, walaupun boleh cari duit sendiri, izin suami tu WAJIB!!). Bila suami bagi green light, aku terus transfer duit kat Aini dan konpem order.

HASIL PERCUBAAN PERTAMA
Aku tak berapa nak recall bila produk sampai, tapi senang ceritanya benda pertama yang aku tuju adalah ESP. Dan true to word, aku memang kurang mabuk, in fact sepanjang aku pregnant takde la meja opis aku tu berlekuk. Aku lebih bertenaga untuk buat kerja dan aku rasa agak segar berbanding sebelum aku consume ESP. Dan vitamin-vitamin lain tu aku susah sikit nak bagi korang percaya.. keberkesanan bukan datang dalam sehari dua. Yang pasti, lepas habis set percubaan, aku terus contact Aini untuk beli set lengkap. 

DARI KERANA SET PERCUBAAN..
Kebetulan masa tu aku dah cecah second trimester. Doktor galakkan aku ambil pil DHA untuk perkembangan otak bayi. Jangan tanya aku apa tu pil DHA, sampai hari ni aku tak tau apa kemendenya yang doktor suruh aku cari. Korang percaya tak, aku simply e-mail Aini dan tanya apa tu DHA? Shaklee ada tak pil DHA? Agaknya dah lama dia jadi distributor kan, gamaknya soalan lebih pelik dan kerenah lebih tak masuk akal dari aku pun dia dah jumpa kot.. dia maklumkan pada aku tentang OmegaGuard. Aku pun tak nak tanya panjang-panjang, bila aku dengar pasal minyak ikan, duduk pulak kat laut dalam sana.. ah, kira iye dah la tu. Okey puan, full set satu!! (macam order kat mamak je bunyi nye kan? hua hua hua).


See? Tu la first aku order full set. Meh aku cerita sikit. Masa mende alah ni semua sampai (aku bagi office address), kawan-kawan pakat-pakat dok usha tapi sikit pun masing-masing tak ambil pusing sebab masing-masing dok cakap harga mahal. Aku pekakkan telinga, dengan ceria aku consume semua supplement yang aku dapat. Mind you, sepanjang aku consume ni, blood sugar level aku maintain (even nurse kat KK Bt 9 sibuk cakap "you punya gula ada naik", tapi bila aku dapatkan second opinion dari pakar-pakar yang lain, aku memang superbly maintain health level. Even berat aku pun maintain (sampai tahap doktor terpaksa sambung obimin aku sebab berat tak naik-naik). Nak tengok hasil lepas aku dah bersalin?



Ni yang dikatakan hasil yang dituai.. anak aku lahir dengan kulit bersih, sihat (sepanjang pantang, memang ada jaundice tapi masuk hari ke-20 dah clear but for the rest of confinement, anak aku tak demam or sembelit or whatsoever), aku sendiri pun bertenaga. Set yang aku beli tu tak habis pun aku makan by the time aku nak bersalin, tapi tak rugi pun sebab during confinement aku makan juga set yang sama. Mak aku kategorikan anak aku sebagai cerdik. Nape? Tatau. Tapi hari ni aku boleh nampak hasil OmegaGuard yang aku consume sepanjang mengandung dan menyusukan Nur Safiyyah. Kat bawah ni, aku share gambar Nur Safiyyah yang aku ambil sehari sebelum dia genap 7 bulan. Masa ni anak aku dah sangat aktif, responsif dan faham apa yang aku dan ayah dia cuba sampaikan. Kegemaran dia? Kamera. Korang tengok sendiri la..



Suka sangat la buat muncung itik tu! Masa ni aku masih fully breastfeed dia. Seawal aku pregnant setiap hari aku berdoa supaya Allah perkenankan usaha aku untuk fully breastfeed anak aku sampai la umur dia 2 tahun. Aku usahakan sepenuh hati dengan makan supplement dan direct feed dan pump. ESP yang aku ambil sepanjang menyusukan anak ni sangat membantu bila aku nyaris kekeringan (Nur Safiyyah memang kuat menyusu), Alfalfa Complex pulak membantu aku rebounce bila supply down lepas bulan puasa hari tu. Panjang lagi la..

Senang cerita, aku tau ramai yang dah mula nampak keberkesanan Shaklee, bermula sejak aku mengandung dengan kulit bersih, anak lahir dengan strong antibody, kulit tak bermasalah (ni untuk counter semula statement yang kata minum soya masa pregnant nanti anak lahir kulit sensitif.. well whaddaya know - not Saffiyah!). So setakat ni aku sangat berpuas hati sampai aku dah repeat order kat cikgu untuk kali yang kedua, ketiga, etc etc etc.. 

Sejak aku naik semula kerja lepas cuti berpantang, aku cuba promote pada kawan-kawan tentang Shaklee. Hasilnya? Ada yang dah mencuba pregnancy set Shaklee, ada yang ambil untuk breastfeeding, ada untuk kecantikan. Respond baik yang aku terima: pengguna set untuk kecantikan dah tak perlu pakai losen kaki untuk kurangkan tumit merekah. Sekarang dah nampak cantik.

Jadi pada anda semua yang masih belum mencuba sebarang produk dari Shaklee, sila la berbuat demikian. Daripada sebanyak 22 produk kesihatan yang ada, aku yakin mesti ada satu dua produk yang sesuai untuk korang, be it untuk kesihatan, kecantikan, breastfeed anak, pregnancy, etc etc etc..

Agak-agak korang berminat? Jangan la malu-malu untuk contact aku ye.. untuk mendapatkan produk yang bersesuaian / konsultasi percuma:


Salina Mohamad Sulaiman
SID: 919274
Tel. / What's App: 017-3105646
E-mail: salina1821@yahoo.com

Setakat ni dulu karangan aku untuk tatapan Cikgu, Kawan-Kawan Kelas Online dan Anda-Anda yang tetiba-terserempak-dengan-blog-ni.. jangan marah eh, aku bercerita asal-usul kesah chenta aku ngan Shaklee (En. Noor jangan marah, saya lebih chenta anda) dan aku promote dalam masa yang sama. Multitasking!! Sekian, wassalam.